Laksam Kuah Lemak Kelantan
Laksam Kuah Lemak Kelantan

Makanan sebenar, baik dan lazat selalu disukai oleh banyak orang. Sekiranya anda bertanya apa makanan kegemaran anda, pasti anda akan menjawab makanan yang anda mahukan. Tetapi apa yang membuatkan anda mahukan makanan dan meminta lebih banyak? Adakah ia benar-benar sedap? Ya tentu aja, rasanya enak asalkan dilakukan dengan padat kasih sayang. Ibu juga menunjukkan rasa cinta mereka melalui hidangan yang mereka masak dan kek yang mereka bakar.

Laksam Kuah Lemak Kelantan Adakah istilah seperti makanan selesa? Santapan keselesaan gaya rumah hanyalah makanan yang disediakan di rumah yang memberi mengecap kesejahteraan. Makanan ini pada dasarnya mengandungi gula atau karbohidrat tinggi. Ia mempunyai daya tarikan yang tidak dapat kamu tolak. Ia mempunyai ciri-ciri untuk menghilangkan kesan psikologi negatif dan meningkatkan emosi atau perasaan positif.

Kalau di entri sebelum ini di SINI, saya kongsikan cara cara membuat laksam, kali ini saya kongsikan entri membuat kuah dan hidangan laksam. Laaa yang ni, ulang tayang jer. Dah ada resepinya yang saya kongsikan dulu. Tapi tak apalah untuk menyenangkan, tak payah nak cari cari, klik jer di SINI.

To get started with this recipe, we have to prepare a few ingredients. You can cook laksam kuah lemak kelantan using 15 ingredients and 8 steps. Here is how you cook that.

Bahan Bahan yang Diperlukan Laksam Kuah Lemak Kelantan:
  1. Ambil Bahan Bancuhan Laksam
  2. Sediakan 3 cawan tepung beras
  3. Prepare 1/2 cawan tepung gandum
  4. Get 1 liter air suam
  5. Prepare Secubit garam
  6. Get Sedikit minyak untuk sapu pada loyang
  7. Ambil Bahan Kuah Lemak
  8. Ambil 10 ekor ikan selayang (rebus dan ambil isi sahaja)
  9. Get 1 kotak santan adabi
  10. Ambil 3 cawan air putih
  11. Sediakan 5 ulas bawang merah
  12. Get 2 keping asam keping
  13. Get 1 sudu lada hitam (biji lagi ok dan cantik kuah tu tapi cheyah takde letak serbuk je)
  14. Prepare 2 sudu kecil garam
  15. Sediakan 2 sudu makan gula

Cara Buat Laksa Kuah Lemak Kelantan. Resepi Laksam Kelantan Terengganu Kuah Lemak Simple Mudah Sedap RRia Hidangan ini boleh dimakan pada bila-bila masa sepanjang hari, tetapi kebanyakan orang Kelantan memakannya untuk … Recipes Resepi Laksam European Cetak Resepi Ini. Laksam lemak merupakan makanan yang diperbuat daripada gandum dan tepung beras lalu dimakan bersama dengan kuah bersantan dan beberapa ulaman yang lain. Laksam ini berasal daripada Terengganu dan Kelantan.

Penyediaan untuk memasak Laksam Kuah Lemak Kelantan:
  1. Sediakan bahan untuk laksam. Campurkan semua sekali. Masukkan air dan kacau sehingga sebati. Kalau boleh tapis lagi cantik.
  2. Sapukan minyak diloyang, masukkan dua senduk bancuhan tadi. Kukus selama 5 minit ataupun sehingga ia masak bergantung pada besar api pengukus.
  3. Cara nak tengok ia masak, ia gelembung macam ni. Keluarkan, pastu berdirikan seminit dan gulung. Ia akan turun bergulung sendiri.
  4. Sediakan bahan-bahan untuk kuah lemak pula. Buka santan, masukkan dalam periuk. Tambah air satu kotak dan blanderkan bersama isi ikan rebus.
  5. Masukkan ikan yang diblanderkan tadi. Kemudian, blanderkan bawang merah dan lada hitam juga. Sedia untuk dimasak.
  6. Kemudian, masukkan asam keping, gula dan garam secukup rasa. Kacau sehingga mendidih masak. Jangan tinggal nanti kuah akan berkelodak
  7. Kuah pun dah masak. Boleh tumbuk sambal dengan gula dan garam je. Letak cuka sikit dah siap. Ulam pula cheyah guna kacang panjang, timun batang, kubis dan taugeh je.
  8. Dah ready untuk dihidang. Jom makan! Hehe

Laksam lemak merupakan makanan yang diperbuat daripada gandum dan tepung beras lalu dimakan bersama dengan kuah bersantan dan beberapa ulaman yang lain. Laksam ini berasal daripada Terengganu dan Kelantan. Di terengganu kuah laksamnya kebanyakkan berwarna kuning dan dimakan bersama dengan daging. Manakala di Kelantan kebanyakkannya kuah lemak seperti di bawah ini. Laksa lemak Kelantan kuahnya warna putih, sama dengan kuah laksam.

So that is going to wrap this up for this exceptional food laksam kuah lemak kelantan recipe. Walaupun beberapa makanan yang disebutkan di atas adalah makanan yang menenangkan jiwa, ingatlah bahawa kamu harus makan secara sederhana. Makanan di atas mungkin mengandungi terlalu banyak gula dan terlalu banyak kolesterol. Sentiasa ingat untuk menjaga kesihatan diri dan mengelakkan makanan yang boleh menimbulkan masalah kepada kesihatan anda. Jangan lupa untuk membuat pemeriksaan berkala dengan doktor anda.