Laksam ni
Laksam ni

Makanan sebenar, baik dan lazat selalu disukai oleh banyak orang. Sekiranya anda bertanya apa makanan kegemaran anda, pasti anda akan menjawab makanan yang anda mahukan. Tetapi apa yang membuatkan anda mahukan makanan dan meminta lebih banyak? Adakah ia benar-benar sedap? Ya tentu aja, rasanya enak asalkan dilakukan dengan maksimum kasih sayang. Ibu juga menunjukkan mereguk cinta mereka melalui hidangan yang mereka masak dan kek yang mereka bakar.

Laksam ni ada panggil laksa lemak kan, tapi belah mertua ana orang Kelantan depa panggil lakse' cuma dalam bahasa penulisan ni di sebut laksam. Ikut lah janji rasanya sama ye tak :). Sebagai orang Perak jati sebelum berhijrah ke Kuala Lumpur selepas habis belajar memang tak pernah kenal pun laksam ni. Laksamonline.com is a complete e-commerce website in Bengali and English.

Laksam ni Makanan selesa di rumah mungkin termasuk sup ayam sayur, kentang tumbuk dengan daging asap & bawang, ayam goreng renyah dengan kuah, dan gelatin. Terdapat banyak makanan selesa di luar sana dan makanan yang disebutkan sebelumnya adalah beberapa hidangan dengan sering dimasak di rumah. Sup mandung sayur paling sesuai ketika bersalji. Daripada baunya yang indah hingga rasanya dengan luar biasa, sup ayam sayur ialah salah satu makanan keselesaan yang menawan terutama pada hari-hari sejuk.

To begin with this particular recipe, we have to first prepare a few components. You can cook laksam ni using 22 ingredients and 6 steps. Here is how you can achieve that.

Bahan Bahan yang Diperlukan Laksam ni:
  1. Prepare 5 ekor ikan sardin
  2. Prepare 5-8 ekor ikan lemak/pelaling/kembong
  3. Ambil Air rebusan ikan
  4. Sediakan 3-5 ulas bawang putih
  5. Get 4 biji bawang merah
  6. Ambil 2 sudu besar lada hitam
  7. Get Garam
  8. Sediakan Daun kesum
  9. Get 2 inci halia
  10. Sediakan 2 kotak kecil santan
  11. Sediakan Bahagian hiasan
  12. Ambil Bunga kantan (hiris)
  13. Sediakan Timun(hiris)
  14. Get Kubis(hiris)
  15. Ambil Taugeh
  16. Prepare Cili padi
  17. Get Kacang panjang(hiris)
  18. Get Bahagian laksam
  19. Prepare 2 cawan Tepung beras
  20. Ambil 1/2 cawan Tepung ubi
  21. Prepare 1 sudu teh Garam
  22. Prepare 4 sudu besar Minyak

Memang banyak resepi laksam dalam internet. Macam macam cara tapi saya kekal dengan resepi laksam original seperti yang saya makan dulu dulu. Saya tidak suka yang laksam tebal. Letakkan tudung periuk didalam kukusan beserta dgn sedikit minyak masak (Tapi tia guna pinggan ikea shja sebab tak ada tudung periuk).

Penyediaan untuk memasak Laksam ni:
  1. Rebus ikan. Asingkan tulang dengan isi
  2. Blend sekali bawang merah, bawang putih, lada hitam,halia dengan isi ikan (nak asing pun boleh) lain org lain cara
  3. Masuk terus dalam periuk. Tulang ikan blend and tapis. Masuk sekali dalam periuk. Masukkan santan, garam/gula
  4. Masukkan daun kesum, bunga kantan dan juga santan. Kacau sehingga masak
  5. Hiriskan bunga kantan, timun, cili padi, kubis, kacang panjang dan ketepi seketika
  6. Malas guna kuey teow biasa. Rajin lebih or kuey teow dah habis guna lah laksam buat sendiri sbb kuah banyak lagi. Masukkan tepung beras, tepung ubi, garam dan minyak(satu adunan sama) lepas tu pakai tutup periuk ke kuali pn boleh.. kukus sampai dia gelembung. Angkat lepastu gulung and putung. Settle. 👌🏼

Saya tidak suka yang laksam tebal. Letakkan tudung periuk didalam kukusan beserta dgn sedikit minyak masak (Tapi tia guna pinggan ikea shja sebab tak ada tudung periuk). Tentu ada suka makan menu ni kan. Sudah pasti semua dah tahu Laksam, yang berasal dari negeri cik siti Wan Kembang dan memang sangat sedap. Selain beli di kedai, apa kata kita buat sendiri di rumah.

So that is going to wrap this up with this exceptional food laksam ni recipe. Walaupun beberapa santapan yang disebutkan di atas adalah santapan yang menenangkan jiwa, ingatlah bahawa kamu harus makan secara sederhana. Makanan dalam atas mungkin mengandungi terlalu banyak gula dan terlalu banyak kolesterol. Sentiasa ingat untuk menjaga kesihatan diri dan mengelakkan makanan yang boleh menimbulkan masalah kepada kesihatan anda. Jangan lupa untuk menghasilkan pemeriksaan berkala dengan doktor anda.