Cekodok pisang bom gebus
Cekodok pisang bom gebus

Santapan sebenar, baik dan lazat selalu disukai oleh banyak orang. Sekiranya anda bertanya apa makanan kegemaran anda, pasti kamu akan menjawab makanan yang anda mahukan. Tetapi apa yang membuatkan anda mahukan makanan dan meminta lebih banyak? Adakah ia benar-benar sedap? Ya tentu saja, rasanya enak asalkan dilakukan dengan penuh kasih sayang. Ibu juga menunjukkan rasa cinta mereka melalui hidangan yang tersebut masak dan kek yang mereka bakar.

Cekodok pisang bom gebus Lizawati Mohamed. Meh Nina kongsikan resepi Cekodok Pisang Gebu yang gebus sedap ni. Nanti korang cuba lah buat ehh… Cekodok Pisang Gebu. Hasilnya akan dapat adunan cair pisang.

Cekodok pisang bom gebus Makanan selesa di rumah mungkin termasuk sup ayam daun, kentang tumbuk dengan daging asap & bawang, ayam goreng renyah dengan kuah, dan gelatin. Terdapat banyak makanan selesa di luar sana dan makanan yang disebutkan sebelumnya adalah beberapa hidangan yang sering dimasak di rumah. Sup mandung sayur paling sesuai ketika bersalji. Dibanding baunya yang indah hingga rasanya yang luar biasa, sup ayam sayur adalah salah satu makanan keselesaan yang indah terutama pada hari-hari sejuk.

To begin with this recipe, we must prepare a few ingredients. You can have cekodok pisang bom gebus using 7 ingredients and 5 steps. Here is how you can achieve it.

Bahan Bahan yang Diperlukan Cekodok pisang bom gebus:
  1. Get Pisang berangan 7 biji*
  2. Prepare Tepung gandum 1 cwn
  3. Prepare Tepung beras 5sdb
  4. Sediakan Gula 3sdb*
  5. Prepare Soda 1 sdk*
  6. Get Air sedikit sja,+/- 1 senduk kecil
  7. Ambil Garam secubit*

Tujuan guna marjerin ialah untuk merangupkan tekstur luaran kulit cekodok bila digoreng nanti. Boleh buat saiz kecil atau besar, Elok dihidang waktu Sarapan Pagi atau Minum Petang. Yang aku suka adalah cokodok pisang yang dijemput kecil, guna jari. Orang tua-tua kata (yang aku tak ikut), kalau nak cari bini tengok molek mana jemput pisangnya.

Penyediaan untuk memasak Cekodok pisang bom gebus:
  1. Lenyet pisang bersama bhn2 yg bertanda*… Biar 5 minit sampai pisang tu ringan apabila di kacau
  2. Panaskn Minyak,,kena guna minyak bnyk ye spy Masa proses menggoreng nanti pisang nmpk bulat Dan cantik mcm bom atom🤣
  3. Sementara tggu Minyak panas, tambah tepung gandum n beras skali.. Gaul rata,, dh ngam.. bolehlah menggoreng
  4. Cara goreng Ade tekniknya.. celup tangan dlm air tlebih dahulu(skali je,jgn la stiap kali nk letak korang celup tgn dlm air),spy senang nk kaup Adunan tadi.. ikut sukalah nk kaup [email protected] kecil.. klu kaup besar maka cekodoknya besar bulat2 mcm bom nuklear😅.. sambil2 tu godek2 la spy nt bulatnya cantik gitew..
  5. Api jgn tlampau besar ye.. sedang2 spy masak sekata,, klu api bsr takut nt sebelah luar garing tpi dlm xmasak,, dh masak angkat, tos kan minyaknya,, utk proses seterusnya ulang langkah yg sama.. selamat mencuba😉

Yang aku suka adalah cokodok pisang yang dijemput kecil, guna jari. Orang tua-tua kata (yang aku tak ikut), kalau nak cari bini tengok molek mana jemput pisangnya. Kalau bentuk solid bulat, moleklah orangnya. Kalau gerutu-gerutu, itu perlukan lebih latihan. Kali pertama berkunjung ke gerai Abang Zul, aku skeptikal.

So that’s going to wrap this up with this exceptional food cekodok pisang bom gebus recipe. Walaupun beberapa santapan yang disebutkan di atas adalah santapan yang menenangkan jiwa, ingatlah bahawa kamu harus makan secara sederhana. Makanan di atas mungkin mengandungi terlalu banyak gula dan terlalu banyak kolesterol. Sentiasa ingat untuk menjaga kesihatan diri dan mengelakkan makanan yang boleh menimbulkan masalah kepada kesihatan anda. Jangan lupa untuk memproduksi pemeriksaan berkala dengan doktor anda.