Bihun Goreng Terlajak Sedap
#phopbylinimohd
#menuberbuka
Bihun Goreng Terlajak Sedap #phopbylinimohd #menuberbuka

Makanan sebenar, baik dan lazat selalu disukai oleh banyak orang. Sekiranya anda bertanya apa makanan kegemaran anda, pasti anda akan menjawab makanan yang anda mahukan. Tetapi apa yang membuatkan anda mahukan makanan dan meminta lebih banyak? Adakah ia benar-benar sedap? Ya tentu aja, rasanya enak asalkan dilakukan dengan maksimum kasih sayang. Ibu juga menunjukkan mengecap cinta mereka melalui hidangan yang tersebut masak dan kek yang mereka bakar.

Untuk kamu yang baru-baru nak belajar memasak, cuba dulu belajar masak bihun goreng mudah dan sedap ni. Katanya nak goreng bihun ni nampak jer senang jer, tapi kalau tak kena pada gaya boleh buat bihun jadi hancur luluh atau bihun jadi getah bungkus nasi keras kejung dibuatnya. Ramai yang gemarkan bihun goreng sebagai sarapan pagi atau makan malam. Menu bihun goreng juga amat popular disediakan untuk sebarang majlis.

Bihun Goreng Terlajak Sedap #phopbylinimohd #menuberbuka Makanan selesa dalam rumah mungkin termasuk sup ayam daun, kentang tumbuk dengan daging asap dan bawang, ayam goreng renyah dengan kuah, dan gelatin. Terdapat banyak makanan selesa di luar sana dan makanan dengan disebutkan sebelumnya adalah beberapa hidangan dengan sering dimasak di rumah. Sup mandung sayur paling sesuai ketika bersalji. Dari baunya yang indah hingga rasanya yang luar biasa, sup ayam sayur adalah salah satu makanan keselesaan yang bagus terutama pada hari-hari sejuk.

To begin with this recipe, we must prepare a few ingredients. You can cook bihun goreng terlajak sedap #phopbylinimohd #menuberbuka using 13 ingredients and 5 steps. Here is how you cook it.

Bahan Bahan yang Diperlukan Bihun Goreng Terlajak Sedap

#phopbylinimohd #menuberbuka:

  1. Prepare 1 bungkus bihun – direndam hingga lembut & tos
  2. Get 1 biji bawang besar – dihiris
  3. Prepare 1 mangkuk sotong atau udang
  4. Ambil 1 mangkuk karot – hiris memanjang
  5. Ambil 1 mangkuk kubis 3 sudu besar cili kisar
  6. Prepare 3 sudu besar sos tiram
  7. Sediakan 3 sudu besar kicap lemak manis Jalen Garam, gula dan serbuk perasa
  8. Ambil Bahan Tumbuk:
  9. Ambil 3 ulas bawang merah
  10. Ambil 3 ulas bawang putih
  11. Prepare 1/2 genggam ikan bilis – direndam
  12. Get Bahan Hiasan:
  13. Get Bawang goreng, Daun sup dan Cili merah

Resipi bihun goreng yang sedap dan paling mudah nak masak. Bihun pun rasa lembut basah-basah je, tak kering atau kasar. Dulu Dya tak pernah suka makan bihun goreng putih atau orang biasanya panggil bihun Singapore, sebab pelik dengan warna dia. Tapi, Dya mula minat bihun singapore lepas rasa yang mama masak untuk dijual kat kedai Kak Mai.

Cara-cara untuk memasak Bihun Goreng Terlajak Sedap

#phopbylinimohd #menuberbuka:

  1. Panaskan minyak dan tumis hirisan bawang besar sehingga naik bau. Kemudian masukkan bahan tumbuk dan kacau rata sehingga naik bau. inilah yang menjadikan bihun kita menjadi lebih sedap. Masukkan pula cili kisar dan kacau rata. Kecilkan api dan masak sehingga cili benar benar masak dan garing.
  2. Setelah cili garing, masukkan sedikit air, sos tiram, kicap, gula dan garam secukupnya. Masak sehingga sambal terbit minyak.
  3. Setelah terbit minyak, masukkan karot dan sedikit air lagi untuk melembutkan karot. Agak agak karot lembut, bolehlah dimasukkan sotong dan kacau rata seketika sahaja kerana tidak mahu sotong terlalu masak ketika ini.
  4. Kemudian masukkan bihun. Kacau rata sehingga bihun lembut. Jika bihun belum cukup lembut, masukkan air sedikit demi sedikit.
  5. Akhir sekali, masukkan pula sayur kubis. Setelah sayur lembut, bolehlah tutup api. Tabur dengan bahan hiasan sebelum dihidangkan.

Dulu Dya tak pernah suka makan bihun goreng putih atau orang biasanya panggil bihun Singapore, sebab pelik dengan warna dia. Tapi, Dya mula minat bihun singapore lepas rasa yang mama masak untuk dijual kat kedai Kak Mai. Bihun Goreng Putih Singapore, Resepi Sarapan Pagi Sedap. Rasa dia "light" dan kita rasa enjoy bila makan. Sekali lihat bihun goreng semuanya sama sahaja kan.

So that’s going to wrap this up for this special food bihun goreng terlajak sedap #phopbylinimohd #menuberbuka recipe. Walaupun beberapa santapan yang disebutkan di atas adalah makanan yang menenangkan jiwa, ingatlah bahawa anda harus makan secara sederhana. Makanan dalam atas mungkin mengandungi terlalu banyak gula dan terlalu banyak kolesterol. Sentiasa ingat untuk menjaga kesihatan diri dan mengelakkan makanan yang boleh menimbulkan masalah kepada kesihatan anda. Jangan lupa untuk memproduksi pemeriksaan berkala dengan doktor anda.