Apam Nasi Sukatan Cawan
Apam Nasi Sukatan Cawan

Makanan sebenar, baik dan lazat selalu disukai oleh banyak orang. Sekiranya anda bertanya apa makanan kegemaran anda, pasti kamu akan menjawab makanan yang anda mahukan. Tetapi apa yang membuatkan anda mahukan makanan dan meminta lebih banyak? Adakah ia benar-benar sedap? Ya tentu aja, rasanya enak asalkan dilakukan dengan penuh kasih sayang. Ibu juga menunjukkan mengecap cinta mereka melalui hidangan yang mereka masak dan kek yang mereka bakar.

Resepi apam nasi gebu sukatan cawan ini senang sebab hanya di sukat menggunakan cawan saja. Buat pula berwarna-warni untuk menjamu mata dengan warnanya yang cantik menyerlah dan tersusun. Itu yang menyebabkan lagi terasa enaknya kuih apam nasi. Boleh cuba buat apam nasi ala paddle pop versi Aishah , malas nak masuk acuan.

Apam Nasi Sukatan Cawan Makanan selesa dalam rumah mungkin termasuk sup ayam sayur, kentang tumbuk dengan daging asap dan bawang, ayam goreng renyah dengan kuah, dan gelatin. Terdapat banyak makanan selesa di luar sana dan makanan yang disebutkan sebelumnya adalah beberapa hidangan yang sering dimasak di rumah. Sup ayam sayur paling sesuai ketika bersalji. Dibanding baunya yang indah hingga rasanya dengan luar biasa, sup ayam sayur ialah salah satu makanan keselesaan yang bagus terutama pada hari-hari sejuk.

To get started with this particular recipe, we have to prepare a few ingredients. You can cook apam nasi sukatan cawan using 8 ingredients and 5 steps. Here is how you cook it.

Bahan Bahan yang Diperlukan Apam Nasi Sukatan Cawan:
  1. Get 1 cawan nasi sejuk/nasi semalam*
  2. Ambil 1 cawan tepung gandum
  3. Sediakan 1 cawan tepung beras
  4. Prepare 1 1/4 cawan air*
  5. Sediakan 1 sudu teh yis kering (brand mauripan)
  6. Prepare Bahan Perasa dan Pewarna
  7. Sediakan 3/4 cawan gula pasir*
  8. Sediakan Pewarna (optional)

Dalam bekas lain campur kedua-dua tepung, yis, gula dan sedikit garam. Memang Cik Ain rasa kuih ni akan jadi fav la kan. Apam nasi sedap dimakan sebagai camilan pagi mahupun petang. Boleh juga anda jadikan menu untuk jualan.

Penyediaan untuk memasak Apam Nasi Sukatan Cawan:
  1. Campurkan tepung beras, tepung gandum dan yis dalam bekas. Gaul rata. Ketepikan sebentar.
  2. Blendkan bahan yang bertanda "*" hingga gula hancur. Tuangkan ke dalam campuran tepung dan yis tadi.Gaul hingga sebati dan tidak berketul guna whisk.
  3. Perap adunan selama 3 jam. Saya tutup guna plastic wrap dan letak atas meja dapur je. Selepas 3 jam, gaul adunan tadi supaya rata.
  4. Panaskan pengukus terlebih dahulu. SambilĀ² tu sapu sedikit minyak pada acuan lompang. Kalau korang nak buat apam warna warni, bahagikan adunan kepada beberapa bekas kemudian letak pewarna dan gaul hingga sebati guna sudu je. Saya letak warna 3 titik, depends la kat korang nak letak berapa titik pun hehešŸ¤­ Pastu isikan adunan dalam acuan hingga hampir penuh acuan tu ya.
  5. Then kukus apam tadi dengan api besar selama 15 minit. Jangan lupa balut tudung pengukus tu dengan kain ye nanti air menitik atas apam, apam jadi tak cantik. Bila apam dah masak, keluarkan ia dari acuan dan sedia untuk dihidangšŸ„° Saya makan time apam suamĀ². Sedapp sebab lembutšŸ˜šŸ‘

Apam nasi sedap dimakan sebagai camilan pagi mahupun petang. Boleh juga anda jadikan menu untuk jualan. Untuk mendapatkan apam nasi gebu dan sedap, sila ikuti resepi di bawah ini. Tengok gambar Apam Nasi ni je sudah terliur. Terasa lembut gebunya di mulut dan lemak kelapa parut.

So that is going to wrap it up with this special food apam nasi sukatan cawan recipe. Walaupun beberapa makanan yang disebutkan di atas adalah santapan yang menenangkan jiwa, ingatlah bahawa kamu harus makan secara sederhana. Makanan dalam atas mungkin mengandungi terlalu banyak gula dan terlalu banyak kolesterol. Sentiasa ingat untuk menjaga kesihatan diri dan mengelakkan makanan yang boleh menimbulkan masalah kepada kesihatan anda. Jangan lupa untuk membuat pemeriksaan berkala dengan doktor anda.