Apam Nasi
Apam Nasi

Makanan sebenar, baik dan lazat selalu disukai oleh banyak orang. Sekiranya anda bertanya apa makanan kegemaran anda, pasti anda akan menjawab makanan yang anda mahukan. Tetapi apa yang membuatkan anda mahukan makanan dan meminta lebih banyak? Adakah ia benar-benar sedap? Ya tentu saja, rasanya enak asalkan dilakukan dengan maksimum kasih sayang. Ibu juga menunjukkan mengecap cinta mereka melalui hidangan yang mereka masak dan kek yang mereka bakar.

Kali ni sy nk share resepi kuih traditional pulak. Tak nak buat Apam Nasi lagi. Tetapi kan, mata ni tak boleh control apabila tengok orang post kejadian Apam Nasi yang awesome sangat kat FB! Yang gebu-gebu yang senyum-senyum. 😆 Apam nasi sedap dimakan sebagai camilan pagi mahupun petang.

Apam Nasi Makanan selesa dalam rumah mungkin termasuk sup ayam sayur, kentang tumbuk dengan daging asap & bawang, ayam goreng renyah dengan kuah, dan gelatin. Terdapat banyak makanan leluasa di luar sana dan makanan yang disebutkan sebelumnya adalah beberapa hidangan dengan sering dimasak di rumah. Sup ayam sayur paling sesuai ketika bersalji. Daripada baunya yang indah hingga rasanya yang luar biasa, sup ayam sayur ialah salah satu makanan keselesaan yang bagus terutama pada hari-hari sejuk.

To get started with this recipe, we must prepare a few components. You can have apam nasi using 8 ingredients and 5 steps. Here is how you can achieve that.

Bahan Bahan yang Diperlukan Apam Nasi:
  1. Prepare Bahan A
  2. Get 3 cwn tepung beras
  3. Sediakan 1 cwn tepung gandum
  4. Ambil 1 cawan gula (blh tambah jika nak manis)***
  5. Ambil 1 peket yis mauripan (11 gm)
  6. Sediakan Bahan B
  7. Ambil 2 cwn nasi sejuk
  8. Sediakan 3 cwn air

Ada resepi apam nasi yang letak yis, ragi dan juga eno. Ada setengah orang, dia tak suka letak eno. Apam nasi memang menggunakan nasi sejuk, yeast, tepung gandum, tepung beras, air dan gula. Makan dengan kelapa parut putih yang digaul dengan sedikit garam.

Penyediaan untuk memasak Apam Nasi:
  1. Gaul kesemua bahan A hingga sebati. Kemudian kisar bahan B hingga halus dan sebati.
  2. Masukkan nasi yg diblend td ke dlm bahan tepung… Gaul sebati…
  3. Boleh diwarnakan ikut suka… perap sekurang2nya 1 jam…
  4. Masuk dlm acuan atau loyang…
  5. Kukus 45 minit atau hingga masak… kalau guna acuan kecil2 kukus lbh kurang 20 minit…

Apam nasi memang menggunakan nasi sejuk, yeast, tepung gandum, tepung beras, air dan gula. Makan dengan kelapa parut putih yang digaul dengan sedikit garam. Kalau nak makan macam tu pun boleh, tapi dah gaya orang kita makan apam dengan kelapa parut. Sebenarnya cara membuat apam nasi ini senang saja. Jom tengok resepi yang dikongsikan oleh Puan Nurul Atika Moktar ini.

So that is going to wrap this up for this exceptional food apam nasi recipe. Walaupun beberapa santapan yang disebutkan di atas adalah santapan yang menenangkan jiwa, ingatlah bahawa anda harus makan secara sederhana. Makanan dalam atas mungkin mengandungi terlalu banyak gula dan terlalu banyak kolesterol. Sentiasa ingat untuk menjaga kesihatan diri dan mengelakkan makanan yang boleh menimbulkan masalah kepada kesihatan anda. Jangan lupa untuk membuat pemeriksaan berkala dengan doktor anda.