Apam Nasi
Apam Nasi

Makanan sebenar, baik dan lazat selalu disukai oleh banyak orang. Sekiranya anda bertanya apa makanan kegemaran anda, pasti kamu akan menjawab makanan yang anda mahukan. Tetapi apa yang membuatkan anda mahukan makanan dan meminta lebih banyak? Adakah ia benar-benar sedap? Ya tentu saja, rasanya enak asalkan dilakukan dengan penuh kasih sayang. Ibu juga menunjukkan rasa cinta mereka melalui hidangan yang mereka masak dan kek yang mereka bakar.

Apam Nasi Adakah istilah seperti makanan selesa? Santapan keselesaan gaya rumah hanyalah makanan yang disediakan di rumah yang memberi mereguk kesejahteraan. Makanan ini pada dasarnya mengandungi gula atau karbohidrat tinggi. Ia mempunyai daya tarikan yang tidak dapat kamu tolak. Ia mempunyai ciri-ciri untuk menghilangkan kesan psikologi negatif dan meningkatkan emosi atau perasaan positif.

Kali ni sy nk share resepi kuih traditional pulak. Tak nak buat Apam Nasi lagi. Tetapi kan, mata ni tak boleh control apabila tengok orang post kejadian Apam Nasi yang awesome sangat kat FB! Yang gebu-gebu yang senyum-senyum. 😆 Apam nasi sedap dimakan sebagai camilan pagi mahupun petang.

To get started with this particular recipe, we have to first prepare a few ingredients. You can have apam nasi using 10 ingredients and 4 steps. Here is how you can achieve it.

Bahan Bahan yang Diperlukan Apam Nasi:
  1. Ambil 2 cawan nasi
  2. Prepare 3 cawan air
  3. Prepare 3 cawan tepung beras
  4. Ambil 1 cawan tepung gandum
  5. Sediakan 3/4 cawan gula pasir
  6. Ambil 1/2 pek Yis
  7. Sediakan 1 sudu kecil pewarna merah (optional)
  8. Ambil 1 sudu makan minyak masak (untuk sapu di loyang)
  9. Prepare 1 cawan Kelapa parut
  10. Sediakan 1/2 sudu makan garam (untuk digaul bersama kelapa parut)

Ada resepi apam nasi yang letak yis, ragi dan juga eno. Ada setengah orang, dia tak suka letak eno. Apam nasi memang menggunakan nasi sejuk, yeast, tepung gandum, tepung beras, air dan gula. Makan dengan kelapa parut putih yang digaul dengan sedikit garam.

Penyediaan untuk memasak Apam Nasi:
  1. Nasi dan air di kisar sehingga halus.
  2. Masukkan bahan-bahan lain seperti tepung beras, tepung gandum, gula, yis dicampurkan dengan nasi dan air yang telah dikisar. Kacau sebati. Tutup & biarkan selama sekurang-kurangnya 1 jam. (Adunan ni akan mengembang).
  3. Selepas 1 jam, jika suka Apam berwarna, letakkan 1 sudu kecil pewarna merah di dalam adunan tadi, kacau rata. Loyang atau bekas untuk mengukus bolehlah sapukan minyak masak di sekeliling loyang untuk supaya Apam mudah dikeluarkan nanti. Kemudian tuangkan adunan. Boleh mula mengukus selama 45 minit. Tip: Gunakan lidi atau garfu untuk cek adunan telah siap dikukus. Cucukkan, jika masih ada adunan y melekat, tambah masa mengukus selama 5-10 minit lagi.
  4. Setelah selesai mengukus, boleh sejukkan dahulu sebelum di potong. Boleh juga taburkan dengan kelapa parut yang dikukus bersama sedikit garam. Tip : untuk elak kelapa parut cepat basi, boleh kukuskan dengan sedikit garam selama 5-10 minit. Siap👍.

Apam nasi memang menggunakan nasi sejuk, yeast, tepung gandum, tepung beras, air dan gula. Makan dengan kelapa parut putih yang digaul dengan sedikit garam. Kalau nak makan macam tu pun boleh, tapi dah gaya orang kita makan apam dengan kelapa parut. Sebenarnya cara membuat apam nasi ini senang saja. Jom tengok resepi yang dikongsikan oleh Puan Nurul Atika Moktar ini.

So that’s going to wrap it up with this exceptional food apam nasi recipe. Walaupun beberapa santapan yang disebutkan di atas adalah santapan yang menenangkan jiwa, ingatlah bahawa kamu harus makan secara sederhana. Makanan dalam atas mungkin mengandungi terlalu banyak gula dan terlalu banyak kolesterol. Sentiasa ingat untuk menjaga kesihatan diri dan mengelakkan makanan yang boleh menimbulkan masalah kepada kesihatan anda. Jangan lupa untuk membuat pemeriksaan berkala dengan doktor anda.