Apam Nasi
Apam Nasi

Makanan sebenar, baik dan lazat selalu disukai oleh banyak orang. Sekiranya anda bertanya apa makanan kegemaran anda, pasti anda akan menjawab makanan yang anda mahukan. Tetapi apa yang membuatkan anda mahukan makanan dan meminta lebih banyak? Adakah ia benar-benar sedap? Ya tentu aja, rasanya enak asalkan dilakukan dengan penuh kasih sayang. Ibu juga menunjukkan mengecap cinta mereka melalui hidangan yang mereka masak dan kek yang mereka bakar.

Tak nak buat Apam Nasi lagi. Tetapi kan, mata ni tak boleh control apabila tengok orang post kejadian Apam Nasi yang awesome sangat kat FB! Yang gebu-gebu yang senyum-senyum. πŸ˜† APAM NASI (STEAMED RICE CAKE) After a long time, I cooked any traditional treats or kuih (bite size dessert or snack) for my family. This Apam Nasi was my late mum's favorite.

Apam Nasi Makanan selesa di rumah mungkin termasuk sup ayam sayur, kentang tumbuk dengan daging asap dan bawang, ayam goreng renyah dengan kuah, dan gelatin. Terdapat banyak makanan selesa di luar sana dan makanan dengan disebutkan sebelumnya adalah beberapa hidangan yang sering dimasak di rumah. Sup mandung sayur paling sesuai ketika bersalji. Daripada baunya yang indah hingga rasanya dengan luar biasa, sup ayam sayur adalah salah satu makanan keselesaan yang menawan terutama pada hari-hari sejuk.

To begin with this recipe, we have to prepare a few ingredients. You can cook apam nasi using 8 ingredients and 6 steps. Here is how you cook that.

Bahan Bahan yang Diperlukan Apam Nasi:
  1. Ambil 2 cawan nasi
  2. Sediakan 2 1/2 cawan air
  3. Sediakan 1 sudu makan yis
  4. Sediakan 2 cawan tepung beras
  5. Prepare 2 cawan tepung gandum
  6. Ambil 1 cawan gula (saya kurangkan sikit sebab tak suka manis)
  7. Prepare 1 sudu teh soda bikarbonat
  8. Ambil Kelapa parut secukupnya

Resepi apam nasi sekarang dah macam - macam versi. Tapi, kalau pilihan sis lebih suka apam nasi yang merekah dan gebu. Ada resepi apam nasi yang letak yis, ragi dan juga eno. Ada setengah orang, dia tak suka letak eno.

Penyediaan untuk memasak Apam Nasi:
  1. Blend nasi dengan air. Kemudian, masukkan yis dan blend lagi.
  2. Campurkan dengan tepung gandum, tepung beras dan gula. Gaul hingga sebati.
  3. Peram selama 1 jam. Lebih pun takpe…jangan sampai basi dah la..πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†
  4. Panaskan pengukus. Masukkan soda bikarbonat ke dalam adunan dan gaul sebati. Agihkan kepada beberapa bekas dan letakkan pewarna yang diingini.
  5. Leser minyak pada bekas apam. Tuangkan adunan kira-kira hampir penuh dan kukuskan selama 12-15 minit. Disarankan untuk balut penutup kukusan dengan kain supaya air wap tak jatuh ke dalam adunan.
  6. Untuk kelapa, gaulkan dengan sedikit garam dan kukus.

Ada resepi apam nasi yang letak yis, ragi dan juga eno. Ada setengah orang, dia tak suka letak eno. Sebenarnya cara membuat apam nasi ini senang saja. Jom tengok resepi yang dikongsikan oleh Puan Nurul Atika Moktar ini. Resepi Apam Nasi Yang Gebu & Lembut.

So that’s going to wrap it up with this special food apam nasi recipe. Walaupun beberapa makanan yang disebutkan di atas adalah makanan yang menenangkan jiwa, ingatlah bahawa kamu harus makan secara sederhana. Makanan di atas mungkin mengandungi terlalu banyak gula dan terlalu banyak kolesterol. Sentiasa ingat untuk menjaga kesihatan diri dan mengelakkan makanan yang boleh menimbulkan masalah kepada kesihatan anda. Jangan lupa untuk menghasilkan pemeriksaan berkala dengan doktor anda.