Apam Nasi
Apam Nasi

Santapan sebenar, baik dan lazat selalu disukai oleh banyak orang. Sekiranya anda bertanya apa makanan kegemaran anda, pasti anda akan menjawab makanan yang anda mahukan. Tetapi apa yang membuatkan anda mahukan makanan dan meminta lebih banyak? Adakah ia benar-benar sedap? Ya tentu aja, rasanya enak asalkan dilakukan dengan padat kasih sayang. Ibu juga menunjukkan rasa cinta mereka melalui hidangan yang tersebut masak dan kek yang mereka bakar.

Apam Nasi Adakah istilah seperti makanan selesa? Makanan keselesaan gaya rumah hanyalah makanan dengan disediakan di rumah yang memberi mengecap kesejahteraan. Makanan ini pada dasarnya mengandungi gula atau karbohidrat tinggi. Ia mempunyai daya tarikan yang tidak dapat kamu tolak. Ia mempunyai ciri-ciri untuk menghilangkan kesan psikologi negatif dan meningkatkan emosi atau perasaan positif.

Tak nak buat Apam Nasi lagi. Tetapi kan, mata ni tak boleh control apabila tengok orang post kejadian Apam Nasi yang awesome sangat kat FB! Yang gebu-gebu yang senyum-senyum. ๐Ÿ˜† APAM NASI (STEAMED RICE CAKE) After a long time, I cooked any traditional treats or kuih (bite size dessert or snack) for my family. This Apam Nasi was my late mum's favorite.

To get started with this recipe, we must first prepare a few ingredients. You can have apam nasi using 8 ingredients and 10 steps. Here is how you can achieve that.

Bahan Bahan yang Diperlukan Apam Nasi:
  1. Prepare 2 cawan nasi
  2. Sediakan 2 cawan tepung gandum
  3. Get 2 cawan tepung beras
  4. Ambil 3 cawan air
  5. Ambil 1 1/2 cawan gula
  6. Sediakan 1 peket yis
  7. Get Pewarna (ikut suka)
  8. Ambil Kelapa parut (gaul sedikit garam dan kukus)

Resepi apam nasi sekarang dah macam - macam versi. Tapi, kalau pilihan sis lebih suka apam nasi yang merekah dan gebu. Ada resepi apam nasi yang letak yis, ragi dan juga eno. Ada setengah orang, dia tak suka letak eno.

Penyediaan untuk memasak Apam Nasi:
  1. Blend nasi dengan air sehingga hancur (masukkan air sikit-sikit ya)
  2. Bila nasi dah hancur, masukkan gula. Blend lagi sampai gula hancur.
  3. Tuangkan adunan ke dalam bekas.
  4. Masukkan tepung gandum, tepung beras dan yis. Gaulkan adunan sehingga sebati.
  5. Bahagikan adunan kepada beberapa bekas. Warnakan ikut suka. Perap adunan 1-2 jam. (Adunan akan naik sekali ganda)
  6. Panaskan pengukus (balut tudung pengukus untuk mengelakkan airnya menitis)
  7. Sapu minyak pada acuan kemudian masukkan adunan kedalamnya.
  8. Kukus selama15 minit @ sehingga masak (bergantung saiz acuan)
  9. Bila dah masak biarkan sejuk sekejap dalam acuan sebelum dikeluarkan.
  10. Hidangkan dengan kelapa parut. Sedia untuk dinikmati.. ๐Ÿ˜‹๐Ÿ˜‹

Ada resepi apam nasi yang letak yis, ragi dan juga eno. Ada setengah orang, dia tak suka letak eno. Apam nasi memang menggunakan nasi sejuk, yeast, tepung gandum, tepung beras, air dan gula. Makan dengan kelapa parut putih yang digaul dengan sedikit garam. Kalau nak makan macam tu pun boleh, tapi dah gaya orang kita makan apam dengan kelapa parut.

So that is going to wrap this up for this exceptional food apam nasi recipe. Walaupun beberapa santapan yang disebutkan di atas adalah makanan yang menenangkan jiwa, ingatlah bahawa anda harus makan secara sederhana. Makanan di atas mungkin mengandungi terlalu banyak gula dan terlalu banyak kolesterol. Sentiasa ingat untuk menjaga kesihatan diri dan mengelakkan makanan yang boleh menimbulkan masalah kepada kesihatan anda. Jangan lupa untuk menghasilkan pemeriksaan berkala dengan doktor anda.