Apam Nasi
Apam Nasi

Makanan sebenar, baik dan lazat selalu disukai oleh banyak orang. Sekiranya anda bertanya apa makanan kegemaran anda, pasti kamu akan menjawab makanan yang anda mahukan. Tetapi apa yang membuatkan anda mahukan makanan dan meminta lebih banyak? Adakah ia benar-benar sedap? Ya tentu saja, rasanya enak asalkan dilakukan dengan padat kasih sayang. Ibu juga menunjukkan mereguk cinta mereka melalui hidangan yang itu masak dan kek yang mereka bakar.

Kali ni sy nk share resepi kuih traditional pulak. Tak nak buat Apam Nasi lagi. Tetapi kan, mata ni tak boleh control apabila tengok orang post kejadian Apam Nasi yang awesome sangat kat FB! Yang gebu-gebu yang senyum-senyum. 😆 Sekiranya melihat ada lebihan nasi di dalam periuk mungkin terbayang menu yang boleh dimasak untuk sarapan adalah nasi goreng.

Apam Nasi Makanan selesa di rumah mungkin termasuk sup ayam daun, kentang tumbuk dengan daging asap & bawang, ayam goreng renyah dengan kuah, dan gelatin. Terdapat banyak makanan selesa di luar sana dan makanan yang disebutkan sebelumnya adalah beberapa hidangan yang sering dimasak di rumah. Sup mandung sayur paling sesuai ketika bersalji. Daripada baunya yang indah hingga rasanya dengan luar biasa, sup ayam sayur adalah salah satu makanan keselesaan yang menawan terutama pada hari-hari sejuk.

To begin with this particular recipe, we have to first prepare a few ingredients. You can cook apam nasi using 9 ingredients and 7 steps. Here is how you cook that.

Bahan Bahan yang Diperlukan Apam Nasi:
  1. Get 2 cawan nasi sejuk
  2. Prepare 3 cawan air
  3. Sediakan 1 cawan gula
  4. Ambil 2 cawan tepung gandum
  5. Prepare 2 cawan tepung beras
  6. Prepare 1 pek Mauripan yis
  7. Sediakan Sedikit minyak (untuk sapu pada acuan)
  8. Ambil 1 cawan cawan kelapa parut
  9. Sediakan 1 sudu teh garam

Untuk mendapatkan apam nasi gebu dan sedap, sila ikuti resepi di bawah ini. Apam nasi memang menggunakan nasi sejuk, yeast, tepung gandum, tepung beras, air dan gula. Makan dengan kelapa parut putih yang digaul dengan sedikit garam. Kalau nak makan macam tu pun boleh, tapi dah gaya orang kita makan apam dengan kelapa parut.

Penyediaan untuk memasak Apam Nasi:
  1. Kisar nasi sejuk dan air sehingga lumat. Masukkan gula dan kisar lagi.
  2. Tuangkan ke dalam mangkuk. Masukkan tepung gandum dan tepung beras serta yis. Gaul sebati.
  3. Perap selama 3jam sehingga adunan naik.
  4. Masukkan pewarna (ikut citarasa).
  5. Sapukan acuan apam dengan minyak. Tuangkan adunan ke dalam acuan.
  6. Kukus sehingga gebu dalam masa 45minit. Angkat dan sejukkan seketika.
  7. Gaulkan dengan kelapa parut. Sedia untuk dihidangkan. Selamat mencuba.

Makan dengan kelapa parut putih yang digaul dengan sedikit garam. Kalau nak makan macam tu pun boleh, tapi dah gaya orang kita makan apam dengan kelapa parut. Sebenarnya cara membuat apam nasi ini senang saja. Jom tengok resepi yang dikongsikan oleh Puan Nurul Atika Moktar ini. Resepi Apam Nasi Yang Gebu & Lembut.

So that is going to wrap this up for this special food apam nasi recipe. Walaupun beberapa makanan yang disebutkan di atas adalah santapan yang menenangkan jiwa, ingatlah bahawa anda harus makan secara sederhana. Makanan dalam atas mungkin mengandungi terlalu banyak gula dan terlalu banyak kolesterol. Sentiasa ingat untuk menjaga kesihatan diri dan mengelakkan makanan yang boleh menimbulkan masalah kepada kesihatan anda. Jangan lupa untuk menghasilkan pemeriksaan berkala dengan doktor anda.