Apam Nasi
Apam Nasi

Makanan sebenar, baik dan lazat selalu disukai oleh banyak orang. Sekiranya anda bertanya apa makanan kegemaran anda, pasti anda akan menjawab makanan yang anda mahukan. Tetapi apa yang membuatkan anda mahukan makanan dan meminta lebih banyak? Adakah ia benar-benar sedap? Ya tentu aja, rasanya enak asalkan dilakukan dengan maksimum kasih sayang. Ibu juga menunjukkan rasa cinta mereka melalui hidangan yang mereka masak dan kek yang mereka bakar.

Apam Nasi Adakah istilah seperti makanan selesa? Makanan keselesaan gaya rumah hanyalah makanan dengan disediakan di rumah yang memberi mengecap kesejahteraan. Makanan ini pada dasarnya mengandungi gula atau karbohidrat tinggi. Ia memiliki daya tarikan yang tidak dapat kamu tolak. Ia mempunyai ciri-ciri untuk menghilangkan kesan psikologi negatif dan meningkatkan emosi atau perasaan positif.

Kali ni sy nk share resepi kuih traditional pulak. Tak nak buat Apam Nasi lagi. Tetapi kan, mata ni tak boleh control apabila tengok orang post kejadian Apam Nasi yang awesome sangat kat FB! Yang gebu-gebu yang senyum-senyum. 😆 Apam nasi sedap dimakan sebagai camilan pagi mahupun petang.

To get started with this particular recipe, we have to first prepare a few components. You can have apam nasi using 12 ingredients and 5 steps. Here is how you can achieve that.

Bahan Bahan yang Diperlukan Apam Nasi:
  1. Ambil Bahan A
  2. Ambil 1 cawan nasi (leftover)
  3. Prepare 1 1/2 cawan air
  4. Ambil 1 cawan gula
  5. Prepare Bahan B
  6. Sediakan 3/4 cawan tepung gandum
  7. Prepare 3/4 cawan tepung beras
  8. Sediakan 1 sudu kecil yis kering (mauripan)
  9. Ambil Pewarna
  10. Get 1 sudu kecil pewarna hijau
  11. Get 1 sudu kecil pewarna merah
  12. Get 1 sudu kecil pewarna kuning

Ada resepi apam nasi yang letak yis, ragi dan juga eno. Ada setengah orang, dia tak suka letak eno. Apam nasi memang menggunakan nasi sejuk, yeast, tepung gandum, tepung beras, air dan gula. Makan dengan kelapa parut putih yang digaul dengan sedikit garam.

Cara-cara untuk memasak Apam Nasi:
  1. [Bahan B] Yis kering, tepung gandum dan tepung beras digaulkan. Kemudian ayak tepung.
  2. [Bahan A] Nasi, air dan gula dikisar halus. Kemudian dituangkan ke dalam tepung yg sudah diayak. Gaul sekata.
  3. Asingkan adunan. Campurkan pewarna di dalam bekas berbeza mengikut pilihan warna sendiri. Rehatkan adunan selama 2-3 jam.
  4. Tuangkan adunan ke dalam acuan dan kukus selama 20 minit dengan api sederhana. Pastikan oles acuan dgn sedikit minyak untuk memudahkan apam dikeluarkan selepas masak.
  5. Sejukkan apam dan keluarkan. Apam sedia dihidangkan bersama dengan kelapa parut.

Apam nasi memang menggunakan nasi sejuk, yeast, tepung gandum, tepung beras, air dan gula. Makan dengan kelapa parut putih yang digaul dengan sedikit garam. Kalau nak makan macam tu pun boleh, tapi dah gaya orang kita makan apam dengan kelapa parut. Sebenarnya cara membuat apam nasi ini senang saja. Jom tengok resepi yang dikongsikan oleh Puan Nurul Atika Moktar ini.

So that’s going to wrap this up for this special food apam nasi recipe. Walaupun beberapa makanan yang disebutkan di atas adalah makanan yang menenangkan jiwa, ingatlah bahawa kamu harus makan secara sederhana. Makanan dalam atas mungkin mengandungi terlalu banyak gula dan terlalu banyak kolesterol. Sentiasa ingat untuk menjaga kesihatan diri dan mengelakkan makanan yang boleh menimbulkan masalah kepada kesihatan anda. Jangan lupa untuk memproduksi pemeriksaan berkala dengan doktor anda.