Apam Nasi Ceria
Apam Nasi Ceria

Santapan sebenar, baik dan lazat selalu disukai oleh banyak orang. Sekiranya anda bertanya apa makanan kegemaran anda, pasti kamu akan menjawab makanan yang anda mahukan. Tetapi apa yang membuatkan anda mahukan makanan dan meminta lebih banyak? Adakah ia benar-benar sedap? Ya tentu saja, rasanya enak asalkan dilakukan dengan padat kasih sayang. Ibu juga menunjukkan rasa cinta mereka melalui hidangan yang mereka masak dan kek yang mereka bakar.

Resipi sedap dan mudah untuk Apam Nasi Ceria. Sebenarnya dah lama berangan nak buat apam ni. Dan hari ni happy sangat pertama kali berjaya buat akhirnya. Kira jadi la kan untuk newbie macam saya ni.

Apam Nasi Ceria Makanan selesa dalam rumah mungkin termasuk sup ayam daun, kentang tumbuk dengan daging asap dan bawang, ayam goreng renyah dengan kuah, dan gelatin. Terdapat banyak makanan leluasa di luar sana dan makanan dengan disebutkan sebelumnya adalah beberapa hidangan dengan sering dimasak di rumah. Sup mandung sayur paling sesuai ketika bersalji. Daripada baunya yang indah hingga rasanya dengan luar biasa, sup ayam sayur ialah salah satu makanan keselesaan yang bagus terutama pada hari-hari sejuk.

To begin with this recipe, we must prepare a few ingredients. You can cook apam nasi ceria using 15 ingredients and 4 steps. Here is how you can achieve it.

Bahan Bahan yang Diperlukan Apam Nasi Ceria:
  1. Sediakan A) BAHAN KISAR
  2. Ambil 2 cawan nasi (lebihan semalam)
  3. Ambil 3 cawan air
  4. Prepare 1 cawan gula (boleh kurangkan jika tak suka manis)
  5. Ambil B) BAHAN AYAK
  6. Sediakan 2 cawan tepung beras
  7. Prepare 2 cawan tepung gandum
  8. Prepare 1 sudu kecil yis mauripan
  9. Get C) PEWARNA
  10. Get 1 sudu kecil pewarna pink
  11. Ambil 1 sudu kecil pewarna hijau
  12. Prepare *Boleh letak apa saja warna kegemaran
  13. Prepare lain lain bahan
  14. Prepare 1/2 biji kelapa parut (di gaul dengan 1 sudu kecil garam)
  15. Prepare Sedikit minyak (untuk di sapu pada acuan)

Untuk mendapatkan apam nasi gebu dan sedap, sila ikuti resepi di bawah ini. Apam nasi memang menggunakan nasi sejuk, yeast, tepung gandum, tepung beras, air dan gula. Makan dengan kelapa parut putih yang digaul dengan sedikit garam. Kalau nak makan macam tu pun boleh, tapi dah gaya orang kita makan apam dengan kelapa parut.

Penyediaan untuk memasak Apam Nasi Ceria:
  1. Kisar nasi dan air dahulu kemudian masukkan gula dan kisar lagi sampai lumat.
  2. Campurkan bahan kisar ke dalam bahan ayak. Gaul sebati. Kemudian bahagikan kepada 2 bahagian dan letak pewarna pink dau hijau. Tutup adunan dan perapkan selama 1 jam.
  3. Sapukan acuan dengan sedikit minyak agar apam tak melekat. Saya gunakan acuan puteri ayu. Panaskan pengukus. Sementara itu isi adunan ke dalam acuan dalam 3/4 saja. Jangan terlalu penuh. Kukus dengan api besar selama 20 minit.
  4. Bila dah kembang dan betul2 masak keluarkan acuan dari pengukus. Kemudian cungkil sedikit apam di tepi dan keluarkan dari acuan. Bolehlah di hidangkan bersama kelapa parut yang di campur sedikit garam. SELAMAT BERSARAPAN! 😍

Makan dengan kelapa parut putih yang digaul dengan sedikit garam. Kalau nak makan macam tu pun boleh, tapi dah gaya orang kita makan apam dengan kelapa parut. Makan apam panas-panas sambil pekena air teh O memang terangkat. Jika dimakan dengan kelapa parut campur garam, memang sedap tidak terhingga. Tidak hairanlah ramai yang menjadikan apam nasi sebagai sumber rezeki.

So that is going to wrap this up for this special food apam nasi ceria recipe. Walaupun beberapa santapan yang disebutkan di atas adalah santapan yang menenangkan jiwa, ingatlah bahawa anda harus makan secara sederhana. Makanan di atas mungkin mengandungi terlalu banyak gula dan terlalu banyak kolesterol. Sentiasa ingat untuk menjaga kesihatan diri dan mengelakkan makanan yang boleh menimbulkan masalah kepada kesihatan anda. Jangan lupa untuk menghasilkan pemeriksaan berkala dengan doktor anda.