Apam nasi
Apam nasi

Santapan sebenar, baik dan lazat selalu disukai oleh banyak orang. Sekiranya anda bertanya apa makanan kegemaran anda, pasti kamu akan menjawab makanan yang anda mahukan. Tetapi apa yang membuatkan anda mahukan makanan dan meminta lebih banyak? Adakah ia benar-benar sedap? Ya tentu saja, rasanya enak asalkan dilakukan dengan maksimum kasih sayang. Ibu juga menunjukkan rasa cinta mereka melalui hidangan yang tersebut masak dan kek yang mereka bakar.

Kali ni sy nk share resepi kuih traditional pulak. Tak nak buat Apam Nasi lagi. Tetapi kan, mata ni tak boleh control apabila tengok orang post kejadian Apam Nasi yang awesome sangat kat FB! Yang gebu-gebu yang senyum-senyum. 😆 Apam nasi sedap dimakan sebagai camilan pagi mahupun petang.

Apam nasi Makanan selesa dalam rumah mungkin termasuk sup ayam daun, kentang tumbuk dengan daging asap & bawang, ayam goreng renyah dengan kuah, dan gelatin. Terdapat banyak makanan lega di luar sana dan makanan yang disebutkan sebelumnya adalah beberapa hidangan dengan sering dimasak di rumah. Sup ayam sayur paling sesuai ketika bersalji. Dari baunya yang indah hingga rasanya dengan luar biasa, sup ayam sayur ialah salah satu makanan keselesaan yang menawan terutama pada hari-hari sejuk.

To begin with this particular recipe, we have to prepare a few components. You can cook apam nasi using 8 ingredients and 4 steps. Here is how you can achieve that.

Bahan Bahan yang Diperlukan Apam nasi:
  1. Sediakan Bahan2
  2. Get 2 cawan nasi sejuk
  3. Prepare 1 1/2 cawan gula
  4. Ambil 2 cawan tepung beras cap teratai
  5. Sediakan 2 cawan tepung gandum
  6. Prepare 2 1/2 cawan air
  7. Ambil 1 peket yis segera
  8. Get Pewarna pilihan

Ada resepi apam nasi yang letak yis, ragi dan juga eno. Ada setengah orang, dia tak suka letak eno. Apam nasi memang menggunakan nasi sejuk, yeast, tepung gandum, tepung beras, air dan gula. Makan dengan kelapa parut putih yang digaul dengan sedikit garam.

Cara-cara untuk memasak Apam nasi:
  1. Satukan nasi gula air diblender halus kemudian tuang dalam mangkuk yang besar
  2. Ayak tepung beras dan tepung gandum
  3. Satukan tepung gandum, tepung beras dan mauripan ke dalam aduna nasinyang sudah di blender tadi sebatikan. Perap adunan selama 1 jam
  4. Selepas perap kacau adunan tadi terlebih dahulu.. Ambil sedikit adunan dan warnakan masukkan adunan warna ke dalam piping bag.. Dan baki adunan boleh sudukan ke acuan pilihan dan hias ikut kreatif masing2. Kukus dalam 20 minit api sederhana

Apam nasi memang menggunakan nasi sejuk, yeast, tepung gandum, tepung beras, air dan gula. Makan dengan kelapa parut putih yang digaul dengan sedikit garam. Kalau nak makan macam tu pun boleh, tapi dah gaya orang kita makan apam dengan kelapa parut. Sebenarnya cara membuat apam nasi ini senang saja. Jom tengok resepi yang dikongsikan oleh Puan Nurul Atika Moktar ini.

So that is going to wrap this up for this exceptional food apam nasi recipe. Walaupun beberapa santapan yang disebutkan di atas adalah makanan yang menenangkan jiwa, ingatlah bahawa anda harus makan secara sederhana. Makanan di atas mungkin mengandungi terlalu banyak gula dan terlalu banyak kolesterol. Sentiasa ingat untuk menjaga kesihatan diri dan mengelakkan makanan yang boleh menimbulkan masalah kepada kesihatan anda. Jangan lupa untuk membuat pemeriksaan berkala dengan doktor anda.