Apam Nasi
Apam Nasi

Makanan sebenar, baik dan lazat selalu disukai oleh banyak orang. Sekiranya anda bertanya apa makanan kegemaran anda, pasti anda akan menjawab makanan yang anda mahukan. Tetapi apa yang membuatkan anda mahukan makanan dan meminta lebih banyak? Adakah ia benar-benar sedap? Ya tentu saja, rasanya enak asalkan dilakukan dengan penuh kasih sayang. Ibu juga menunjukkan mereguk cinta mereka melalui hidangan yang itu masak dan kek yang mereka bakar.

Apam Nasi Adakah istilah seperti makanan selesa? Santapan keselesaan gaya rumah hanyalah makanan dengan disediakan di rumah yang memberi rasa kesejahteraan. Makanan ini pada dasarnya mengandungi gula atau karbohidrat tinggi. Ia mempunyai daya tarikan yang tidak dapat anda tolak. Ia mempunyai ciri-ciri untuk menghilangkan kesan psikologi negatif dan meningkatkan emosi atau perasaan positif.

Kali ni sy nk share resepi kuih traditional pulak. Tak nak buat Apam Nasi lagi. Tetapi kan, mata ni tak boleh control apabila tengok orang post kejadian Apam Nasi yang awesome sangat kat FB! Yang gebu-gebu yang senyum-senyum. 😆 Apam nasi sedap dimakan sebagai camilan pagi mahupun petang.

To get started with this recipe, we have to prepare a few ingredients. You can cook apam nasi using 7 ingredients and 8 steps. Here is how you can achieve that.

Bahan Bahan yang Diperlukan Apam Nasi:
  1. Ambil 2 cawan nasi sejuk
  2. Prepare 2 cawan tepung gandum
  3. Get 2 cawan tepung beras
  4. Prepare 1 1/2 cawan gula pasir
  5. Get 2 1/2 cawan air
  6. Get 1 paket Yis Mauripan
  7. Get Kelapa parut digaul dengan sedikit garam

Ada resepi apam nasi yang letak yis, ragi dan juga eno. Ada setengah orang, dia tak suka letak eno. Apam nasi memang menggunakan nasi sejuk, yeast, tepung gandum, tepung beras, air dan gula. Makan dengan kelapa parut putih yang digaul dengan sedikit garam.

Cara-cara untuk memasak Apam Nasi:
  1. Blend nasi dan air sehingga hancur.
  2. Setelah hancur masukkan gula dan blend lagi hingga sebati.
  3. Dalam bekas lain,satukan tepung gandum, tepung beras dan yis.
  4. Masukkan bahan yang di blender tadi ke dalam bekas tepung.Kacau sebati.
  5. Perap 2-3 jam.
  6. Panaskan pengukus dan balutkan penutup dengan kain untuk mengelakkan wap jatuh ke dlm adunan.
  7. Sapukan acuan dengan sedikit minyak. Masukkan adunan tadi dan kukus selama 15 minit.
  8. Kelapa parut yang telah digaul garam tadi kukus sekejap sahaja untuk mengelak dari cepat basi.

Apam nasi memang menggunakan nasi sejuk, yeast, tepung gandum, tepung beras, air dan gula. Makan dengan kelapa parut putih yang digaul dengan sedikit garam. Kalau nak makan macam tu pun boleh, tapi dah gaya orang kita makan apam dengan kelapa parut. Sebenarnya cara membuat apam nasi ini senang saja. Jom tengok resepi yang dikongsikan oleh Puan Nurul Atika Moktar ini.

So that is going to wrap it up for this special food apam nasi recipe. Walaupun beberapa makanan yang disebutkan di atas adalah santapan yang menenangkan jiwa, ingatlah bahawa kamu harus makan secara sederhana. Makanan di atas mungkin mengandungi terlalu banyak gula dan terlalu banyak kolesterol. Sentiasa ingat untuk menjaga kesihatan diri dan mengelakkan makanan yang boleh menimbulkan masalah kepada kesihatan anda. Jangan lupa untuk memproduksi pemeriksaan berkala dengan doktor anda.