Udang Masak Kari
Udang Masak Kari

Makanan sebenar, baik dan lazat selalu disukai oleh banyak orang. Sekiranya anda bertanya apa makanan kegemaran anda, pasti kamu akan menjawab makanan yang anda mahukan. Tetapi apa yang membuatkan anda mahukan makanan dan meminta lebih banyak? Adakah ia benar-benar sedap? Ya tentu saja, rasanya enak asalkan dilakukan dengan penuh kasih sayang. Ibu juga menunjukkan mengecap cinta mereka melalui hidangan yang itu masak dan kek yang mereka bakar.

Yang bestnya bila memasak Kari Udang ialah kuahnya juga sangat sedap dicicah dengan roti atau roti jala atau apa apa sahaja kerana kuahnya akan terasa kemanisan udangnya. Kari Udang sememangnya lauk kegemaran Che Nom. Sesiapa yang tak tau nak masak apa dengan udang, sila lah cuba. Selalunya Che Nom akan padankan kari udang bersama kentang, tapi boleh juga kalau nak letak bahan lain yang anda suka.

Udang Masak Kari Makanan selesa dalam rumah mungkin termasuk sup ayam daun, kentang tumbuk dengan daging asap & bawang, ayam goreng renyah dengan kuah, dan gelatin. Terdapat banyak makanan lega di luar sana dan makanan dengan disebutkan sebelumnya adalah beberapa hidangan dengan sering dimasak di rumah. Sup ayam sayur paling sesuai ketika bersalji. Dari baunya yang indah hingga rasanya yang luar biasa, sup ayam sayur ialah salah satu makanan keselesaan yang bagus terutama pada hari-hari sejuk.

To get started with this particular recipe, we must first prepare a few components. You can cook udang masak kari using 15 ingredients and 8 steps. Here is how you cook that.

Bahan Bahan yang Diperlukan Udang Masak Kari:
  1. Get 1 kg udang sederhana saiz disiang
  2. Sediakan 2 peket kecil Rempah kari apa2 brand jadikan pes
  3. Get 3 ulas bawang putih ditumbuk
  4. Ambil 1 ibu jari halia ditumbuk
  5. Get Separuh bawang besar
  6. Prepare 3 kuntum Bunga lawang. 1 kayu manis. 5 biji Pelaga
  7. Prepare 15 helai daun kari
  8. Sediakan 2 biji tomato
  9. Get 1 sk serbuk bawang putih
  10. Get 1 sk asam jawa
  11. Get Suku cawan gula boleh adjust ikut rasa memasing
  12. Sediakan 3 cawan Air masak
  13. Ambil Setengah cawan Santan cair
  14. Ambil 3 senduk besar Minyak masak
  15. Get 1 sk rata Garam (secukup rasa)

Kena pula udang besar dan baru, memang sedap dan manis. Tempoh memasak pula jangan terlalu lama untuk mengelakkan isi udang menjadi keras dan liat. Kebiasaan nya saya akan rampai dengan kacang panjang. Jikalau masak udang kari berkuah sudah biasa, macam mana kalau udang goreng kari pula?

Penyediaan untuk memasak Udang Masak Kari:
  1. Bersihkan 1 kg udang macam ni. Jangan lupa belah belakang dan buat urat hitam tu. Bilas dengan lemon/asam jawa/limau nipis utk kurangkan hanyir udang.
  2. Panaskan minyak 3 senduk. Tumis bawang putih, halia dan bawang besar. Juga rempah ratus 3 sekawan. Tumis dan kacau2 sampai wangi.
  3. Lepas bau wangi tumisan masukkan pes kari. Tumis lagi dgn api sederhana kuat hingga hampir kering masukkan 1 cawan air dan daun kari. Tumis lagi biar menggelegak.
  4. Apabila ada bau kari yg wangi dan minyak naik kepala maknanya tumisan hampir masak. Masuk baki 2 cawan air dan tomato yg dibelah 6 setiap satu. Didihkan lagi.
  5. Masukkan 1 sk serbuk bawang putih dan 1 sk asam jawa dan gula. Kacau rata. Didihkan lagi 5minit.
  6. Selepas tu masukkan santan cair setengah cawan. Kacau rata 5 minit.
  7. Masukkan udang. Kacau rata. Api kecikkan sikit. Akhir sekali bila air udang dah keluar perasakan garam. (Total kat sini dalam 5 minit) Rasa lauk ini akan jadik masam manis masin dengan bau daun kari wangi.🥰 NOTA: Jangan masak udang terlalu lama dan jika kemudian nak dipanaskan pun asingkan udang. Panaskan kuah saja. Udang yg terlalu lama dipanaskan kulitnya akan melekat pada isi.
  8. Selamat mencuba. Udang Masak Kari. 💐❤

Kebiasaan nya saya akan rampai dengan kacang panjang. Jikalau masak udang kari berkuah sudah biasa, macam mana kalau udang goreng kari pula? Pernahkah anda terbayang sedapnya bau kari udang namun bukan kari berkuah? Masukkan susu cair, lada sulah, sos ikan dan gula masak hingga agak kering, lepas tu masukkan udang gaul rata dan tutup api sedia untuk dihidangkan. Letak udang dalam pinggan dan satukan dengan egg floss yang di buat tadi.

So that’s going to wrap it up for this exceptional food udang masak kari recipe. Walaupun beberapa makanan yang disebutkan di atas adalah makanan yang menenangkan jiwa, ingatlah bahawa anda harus makan secara sederhana. Makanan dalam atas mungkin mengandungi terlalu banyak gula dan terlalu banyak kolesterol. Sentiasa ingat untuk menjaga kesihatan diri dan mengelakkan makanan yang boleh menimbulkan masalah kepada kesihatan anda. Jangan lupa untuk memproduksi pemeriksaan berkala dengan doktor anda.