Lontong Kuah Lodeh Merecik
Lontong Kuah Lodeh Merecik

Makanan sebenar, baik dan lazat selalu disukai oleh banyak orang. Sekiranya anda bertanya apa makanan kegemaran anda, pasti kamu akan menjawab makanan yang anda mahukan. Tetapi apa yang membuatkan anda mahukan makanan dan meminta lebih banyak? Adakah ia benar-benar sedap? Ya tentu aja, rasanya enak asalkan dilakukan dengan padat kasih sayang. Ibu juga menunjukkan rasa cinta mereka melalui hidangan yang itu masak dan kek yang mereka bakar.

Resipi sedap dan mudah untuk Lontong Kuah Lodeh Merecik. #lontong Menu terangkat, bila masih lagi dalam mood raya dapat makan lontong macam ni nikmat sangat. Nak jadikan cerita, dulu saya tak suka makan lontong kuah lodeh ni sebab tak pernah kenal pun, maklumlah saya lebih kepada makanan tradisi. Menu apa lagi yang famous di hari Raya selain ketupat dan rendang? Bukan apa, sesekali tu jemu juga makan benda yang sama.

Lontong Kuah Lodeh Merecik Makanan selesa dalam rumah mungkin termasuk sup ayam daun, kentang tumbuk dengan daging asap serta bawang, ayam goreng renyah dengan kuah, dan gelatin. Terdapat banyak makanan selesa di luar sana dan makanan yang disebutkan sebelumnya adalah beberapa hidangan dengan sering dimasak di rumah. Sup mandung sayur paling sesuai ketika bersalji. Dibanding baunya yang indah hingga rasanya dengan luar biasa, sup ayam sayur ialah salah satu makanan keselesaan yang bagus terutama pada hari-hari sejuk.

To begin with this particular recipe, we have to first prepare a few components. You can have lontong kuah lodeh merecik using 23 ingredients and 8 steps. Here is how you cook that.

Bahan Bahan yang Diperlukan Lontong Kuah Lodeh Merecik:
  1. Ambil 1/2 biji kobis - dihiris
  2. Prepare 1 biji karot - dipotong ikut citarasa
  3. Sediakan 20 batang kacang panjang - dipotong pendek
  4. Ambil 1 keping tempe - dipotong dan digoreng sebentar
  5. Sediakan 4 ketul tauhu - digoreng dan dipotong kiub
  6. Prepare 10 ekor udang basah - dibersihkan dan digoreng
  7. Get 4 biji kentang - buang kulit dan dipotong ikut citarasa
  8. Prepare 1 paket suhun (50 g)
  9. Get 1 paket tauhu kering/ fu-chuk (50 g)
  10. Sediakan 2 kotak santan
  11. Prepare 2 kotak air biasa - guna kotak santan yang sama sukat air
  12. Ambil 2 kiub bilis
  13. Sediakan 2 sudu makan garam & gula untuk sesuaikan rasa
  14. Prepare Bahan dikisar :
  15. Prepare 3 sudu besar udang kering atau udang geragau
  16. Sediakan 1 labu bawang besar
  17. Sediakan 3 ulas bawang putih
  18. Sediakan 2 inci halia
  19. Prepare 2 inci lengkuas
  20. Get 2 inci kunyit hidup
  21. Sediakan 2 batang serai
  22. Get 4 biji cabai merah besar
  23. Prepare 2 senduk minyak masak atau secukupnya untuk menumis

Kalau dulu saya terus memasaknya dengan santan cair. Lagi pulak, sementara bahan kisar dimasak atas dapur, saya bolehlah menyiang sayuran dan lain. Kuah lodeh dan lontong memang sangat sinonim dengan orang Johor. Daku sendiri dah pernah makan beberapa di pagi raya disebabkan oleh salah seorang kakak iparku berasal dari Johor.

Cara-cara untuk memasak Lontong Kuah Lodeh Merecik:
  1. Semua sayur-sayuran dibersihkan dan dipotong ikut citarasa.
  2. Panaskan minyak di dalam periuk, tumis bahan kisar hingga wangi dan pecah minyak.
  3. Kemudian masukkan santan kotak, air dan kentang. Masak hingga kuah mendidih dan kentang hampir empuk, pastikan sentiasa mengacau untuk dapatkan kuah lodeh yang enak tidak pecah minyak.
  4. Masukkan kiub bilis, garam & gula, kemudian masukkan sayur-sayuran yang lainnya, suhun, fu-chuk dan kacau selalu masak hingga sayur layu.
  5. Akhir sekali masukkan tauhu goreng, tempe goreng dan udang goreng, kacau sebentar dan sesuaikan rasa dan bolehlah diangkat.
  6. Sediakan juga pelengkap hidangan : Sambal sotong, tidak semestinya sambal sotong, sambal ikan bilis pun boleh ikut citarasa & selera masing-masing.
  7. Sediakan juga pelengkap hidangan : Nasi impit
  8. Cara hidangan : potong nasi impit letak dalam mangkuk, letak kuah lodeh merecik & letak sambal sedia dinikmati.

Kuah lodeh dan lontong memang sangat sinonim dengan orang Johor. Daku sendiri dah pernah makan beberapa di pagi raya disebabkan oleh salah seorang kakak iparku berasal dari Johor. Bila balik ke kampung dan ada peluang berziarah ke rumahnya sempena raya, maka dapatlah nikmati menu kuah lodeh lontong ini. Kalau Lontong Kuah Lodeh, Nina sukakan kuah yang pekat, sengal kalau cair sangat! pastu kan penuh dengan rasa udang kering dalam kuahnya, rencah nya pula harus banyak! Takat makan nasi impit ngan kuah lemak kuning aje boring okey!

So that is going to wrap it up for this special food lontong kuah lodeh merecik recipe. Walaupun beberapa makanan yang disebutkan di atas adalah santapan yang menenangkan jiwa, ingatlah bahawa kamu harus makan secara sederhana. Makanan di atas mungkin mengandungi terlalu banyak gula dan terlalu banyak kolesterol. Sentiasa ingat untuk menjaga kesihatan diri dan mengelakkan makanan yang boleh menimbulkan masalah kepada kesihatan anda. Jangan lupa untuk membuat pemeriksaan berkala dengan doktor anda.