Pulut Kuning Berhias Bersama Rendang Daging Mummy
Pulut Kuning Berhias Bersama Rendang Daging Mummy

Makanan sebenar, baik dan lazat selalu disukai oleh banyak orang. Sekiranya anda bertanya apa makanan kegemaran anda, pasti anda akan menjawab makanan yang anda mahukan. Tetapi apa yang membuatkan anda mahukan makanan dan meminta lebih banyak? Adakah ia benar-benar sedap? Ya tentu saja, rasanya enak asalkan dilakukan dengan penuh kasih sayang. Ibu juga menunjukkan rasa cinta mereka melalui hidangan yang mereka masak dan kek yang mereka bakar.

Resipi sedap dan mudah untuk Pulut Kuning Berhias Bersama Rendang Daging Mummy. Panjang pulak namanya kan🤭 sebenarnya mummy buat pulut kuning nie sempena wedding maksu mummy sabtu lepas. Kami akan kongsikan resepi pulut kuning dengan teknik masak, teknik mengukus yang betul supaya anda berpuas hati makan pulut kuning dengan rendang ayam atau daging dan sebagainya. Pulut kuning berhias cantik memang sesuai sangat untuk dijadikan hantaran orang berkahwin,tanda anak-anak sudah khatam Al-Quran dan disediakan pada majlis-majlis.

Pulut Kuning Berhias Bersama Rendang Daging Mummy Makanan selesa di rumah mungkin termasuk sup ayam sayur, kentang tumbuk dengan daging asap dan bawang, ayam goreng renyah dengan kuah, dan gelatin. Terdapat banyak makanan leluasa di luar sana dan makanan yang disebutkan sebelumnya adalah beberapa hidangan dengan sering dimasak di rumah. Sup ayam sayur paling sesuai ketika bersalji. Dibanding baunya yang indah hingga rasanya dengan luar biasa, sup ayam sayur ialah salah satu makanan keselesaan yang bagus terutama pada hari-hari sejuk.

To get started with this recipe, we must prepare a few ingredients. You can have pulut kuning berhias bersama rendang daging mummy using 19 ingredients and 5 steps. Here is how you can achieve that.

Bahan Bahan yang Diperlukan Pulut Kuning Berhias Bersama Rendang Daging Mummy:
  1. Ambil Pulut Kuning
  2. Ambil 1 kg beras pulut
  3. Prepare 1 kg santan segar
  4. Get 300 ml air
  5. Get Pewarna kuning secukupnya
  6. Get Garam secukup rasa
  7. Prepare Rendang Daging
  8. Get 1 kg daging
  9. Get 15 tangkai cili kering (tambah jika suka pedas)
  10. Sediakan 20 biji cili api
  11. Ambil 5 biji bawang besar
  12. Get 10 ulas bawang putih
  13. Get 3 inci halia
  14. Ambil 2 inci lengkuas
  15. Prepare 10 batang serai
  16. Get 3 inci kunyit hidup
  17. Sediakan 20 g kerisik
  18. Get 200 g santan
  19. Ambil Gula, garam dan bahan perasa sekucup rasa

Pulut Kuning ni ramai suka kan sebab keenakan dan kelemakan pulut ni apa lagi jika dihidangkan bersama kari, rendang dan sambal tumis. Ramai juga yang buat jualan pulut kuning sebagai sumber pendapatan. Tak susah nak buat pulut kuning jika kita tahu teknik membuatnya. Kekny pun selalu buat jika ada yang tempah atau buat makan sendiri.

Cara-cara untuk memasak Pulut Kuning Berhias Bersama Rendang Daging Mummy:
  1. Rendam pulut bersama pewarna kuning 2-3jam sebelum di kukus.. Kukus pulut tanpa air sehingga pulut kembang, jangan lupa balik-balikkan pulut supaya masak sekata ya.. Pulut letakkan dalam penapis supaya sentiasa kena wap..
  2. Masak santan yg dicampur 300ml air dalam periuk lain sehingga mendidih..Pulut yg telah kembang dan masih panas gaul bersama santan yg telah dimasak tadi..
  3. Dah sebati, kukus semula sebentar dalam 10-15minit.. Jika nak buat untuk pulut berhias terus tekan dalam acuan waktu pulut masih panas😉
  4. Blend semua bahan bawang besar, bawang putih, halia, lengkuas, serai, cili api, cili kering, kunyit hidup.. Campurkan sekali kerisik dan masak bersama daging.. Mummy suka rebus daging sekejap bagi lembut sikit sebelum masak bersama bahan blend, supaya masa memasak cepat🤭
  5. Selepas daging lembut masukkan santan, gula, garam, serbuk perasa secukup rasa.. Hiris nipis daun kunyit dan masukkan sekali..

Tak susah nak buat pulut kuning jika kita tahu teknik membuatnya. Kekny pun selalu buat jika ada yang tempah atau buat makan sendiri. Tahun lepas pun banyak kali mak aku masak rendang untuk kakak bawa balik kat kolej. Pastu mak aku cakap nak bagi sikit Pulut Kuning ni kat sapa ntah. Yang Pulut Kuning Berhias tu mak aku just bawa Serunding Daging.

So that is going to wrap this up with this special food pulut kuning berhias bersama rendang daging mummy recipe. Walaupun beberapa santapan yang disebutkan di atas adalah santapan yang menenangkan jiwa, ingatlah bahawa anda harus makan secara sederhana. Makanan dalam atas mungkin mengandungi terlalu banyak gula dan terlalu banyak kolesterol. Sentiasa ingat untuk menjaga kesihatan diri dan mengelakkan makanan yang boleh menimbulkan masalah kepada kesihatan anda. Jangan lupa untuk membuat pemeriksaan berkala dengan doktor anda.