Resepi Nasi Ayam Butter Special + Ayam Goreng Madu
Resepi Nasi Ayam Butter Special + Ayam Goreng Madu

Santapan sebenar, baik dan lazat selalu disukai oleh banyak orang. Sekiranya anda bertanya apa makanan kegemaran anda, pasti kamu akan menjawab makanan yang anda mahukan. Tetapi apa yang membuatkan anda mahukan makanan dan meminta lebih banyak? Adakah ia benar-benar sedap? Ya tentu aja, rasanya enak asalkan dilakukan dengan penuh kasih sayang. Ibu juga menunjukkan rasa cinta mereka melalui hidangan yang mereka masak dan kek yang mereka bakar.

Jom cuba nasi ayam special ni. 🤤 InsyaAllah sedap. buat dgn penuh kasih syg 😍 Resepi Nasi Ayam Madu. Taburkan dengan bawang goreng dan hirisan daun sup. Kali ini ingin berkongsikan resepi Ayam Goreng Berempah Madu yang dimasak untuk dimakan dengan Nasi Goreng Ikan Bilis di SINI tempoh hari. Sebenarnya dah lama tak memasak, jadi tekak pun mulalah mengidam nak makan makan macam macam makanan biasa jer pun.

Resepi Nasi Ayam Butter Special + Ayam Goreng Madu Makanan selesa di rumah mungkin termasuk sup ayam sayur, kentang tumbuk dengan daging asap & bawang, ayam goreng renyah dengan kuah, dan gelatin. Terdapat banyak makanan lega di luar sana dan makanan yang disebutkan sebelumnya adalah beberapa hidangan dengan sering dimasak di rumah. Sup ayam sayur paling sesuai ketika bersalji. Daripada baunya yang indah hingga rasanya yang luar biasa, sup ayam sayur adalah salah satu makanan keselesaan yang indah terutama pada hari-hari sejuk.

To begin with this recipe, we must first prepare a few ingredients. You can have resepi nasi ayam butter special + ayam goreng madu using 58 ingredients and 10 steps. Here is how you can achieve that.

Bahan Bahan yang Diperlukan Resepi Nasi Ayam Butter Special + Ayam Goreng Madu:
  1. Ambil Bahan A
  2. Get Beras - sy guna 4 cawan sukat beras - rendam sekejap
  3. Ambil Ayam - sy buat 7 ketul ayam - basuh bersih
  4. Sediakan Bahan B (rebusan ayam)
  5. Get 2 1/2 cawan air
  6. Sediakan 2 sudu penuh rempah sup serbuk
  7. Ambil 1/2 sudu serbuk kurma
  8. Sediakan 1/2 sudu serbuk ketumbar
  9. Sediakan 1/2 sudu jintan putih
  10. Sediakan 2 helai daun salam
  11. Ambil 1 helai daun pandan
  12. Sediakan 1 helai bahagian akar daun sup
  13. Prepare 1 inci halia - ketuk
  14. Sediakan 1 kiub ayam
  15. Get Bahagian C (Tumis utk nasi)
  16. Sediakan 1 bj bawang - hiris
  17. Prepare 1/2 inci halia - hiris
  18. Prepare 2 bj bawang putih - hiris
  19. Sediakan 1 helai daun pandan
  20. Sediakan 4 pelengkap kayu manis adik badik
  21. Prepare 1 sudu butter biasa
  22. Sediakan 1 sudu garlic butter (klu xdk, gandakna butter tu je)
  23. Sediakan 1 senduk susu cair
  24. Prepare Bahagian D (perapan utk goreng ayam madu)
  25. Get Ambil ayam dalm rebusan td
  26. Prepare 1 bj bwg merah - blend
  27. Prepare 2 bj bwg merah - blend
  28. Sediakan 1 sudu cili mesen - blend
  29. Sediakan 1 inci halia - blend
  30. Ambil 1 kiub ikan bilis - blend
  31. Ambil 1/2 sudu jintan manis- blend
  32. Prepare 1 sudu kicap
  33. Prepare 1 sudu sos cili
  34. Ambil 1 sudu madu
  35. Prepare Bahan E (utk sup)
  36. Prepare Ambil air rebusan pekat td 1/2 cwn- tapis
  37. Prepare 1/2 sudu sup serbuk
  38. Get 1 bunjut sup
  39. Ambil 4 sekawan kayu manis adik badik
  40. Ambil 1 bj bawang merah - hiris
  41. Prepare 1 bj bawang putih - hiris
  42. Sediakan 1 inci halia- ketuk
  43. Ambil 1 kiub ayam
  44. Sediakan 1 helai daun pandan
  45. Sediakan Air secukupnya
  46. Prepare Bahan F (utk sambal merah)
  47. Sediakan 2 senduk cili mesen - blend
  48. Prepare 1 bj bawng besar - blend
  49. Sediakan 2 bj bwg putih - blend
  50. Prepare 1 sudu cuka
  51. Sediakan Garam dan gula secukupnya
  52. Ambil 1/4 sudu tepung jagung yg dibancuh asing
  53. Get Bahan G (utk kicap)
  54. Ambil Ambil lebihan perapan ayam td - blend
  55. Ambil 1 bj bwg putih - blend
  56. Sediakan 3 sudu kicap manis
  57. Sediakan 2 bj cili padi
  58. Get 1/4 sudu tepung jagung yg dibancuh asing

Satu tip yang boleh Che' Nom kongsikan sekiranya anda ingin menyediakan hidangan Nasi. Kalau nak tahu, resepi nasi ayam simple dan sedap sangat berbaloi untuk di masak terutama pada hari cuti. Dengan aroma nasi ayam yang dihasilkan dapat membuka selera anak-anak. Dapat juga duduk bersama menikmati menu nasi ayam dengan ahli keluarga.

Cara-cara untuk memasak Resepi Nasi Ayam Butter Special + Ayam Goreng Madu:
  1. Rebus ayam guna bahan2 rebusan ayam.. kemudian, keluarkan ayam utk perap.
  2. Blend bahan perap ayam, kemudian perap ayam smpai waktu nk gorengnya.
  3. Kemudian nak masak nasi, satukan minyak, kedua2 butter, n bahan tumis..
  4. Tumis sehingga garing, dan masukkn susu, tumis smpai mendidih.
  5. Pastu masukkan beras yg direndam td dalam bhn tumis, gaul sebati, kemudian masukkan ke dlm periuk nasi. Amek air rebusan td, masukkan ke dlm nasi.. sy guna 4 cawan beras, jd air sy penuhkan smpai ke no 1.2 tu.. dan masukkan secubit serbuk kunyit n 1 kiub ayam lg.. biar nasi masak..
  6. Dh masak, bolehla gaulkan nasi dari bawah ke ats, bg sebati semua, then tutup seketika smntara nk hidang berbuka..
  7. Sambil tunggu ns masak td, bolehla buat sup. Tumis bahan2 utk buat sup, masukka air rebusan pekat yg sudah di tapis td, masukkan daun pandna n sup bnjut.. masukkan juga daun sup daun bwg.. dan 1 kiub ayam. Masak smpai mendidih, siap.
  8. Kemudian, buat sambal merah.. Blend suma bahan nk diblend, kemudian masak.. masukkan 1/4 sudu tepung jagung yg dibncuh asing.. masak sampai mendidih. Siap.
  9. Kemudian masakkan kicap, blend suma bahan blend, n masakkan sehingga mendidih. Bubuh juga 1/4 tepung jagung, dan cili padi.. siap
  10. Utk ayam, selalunya lagi 1/2 jam nak berbuka sy akan goreng. Jdnya, ayam yg di perap td bolehla di goreng sehingga menyelerakan 😋. Susun dlm pinggan dan tuangkan sikit kuah kicap dan sambal ayam td.. siapppp.. blh hidang dlm pinggan..kt takdek salad, timun pun dh ok hehhe.. selamat mencuba..

Dengan aroma nasi ayam yang dihasilkan dapat membuka selera anak-anak. Dapat juga duduk bersama menikmati menu nasi ayam dengan ahli keluarga. Paling penting, walaupun resepi nasi ayam ini nampak sukar dengan gabungan nasi, lauk ayam dan sup tetapi hakikatnya ia tidaklah sesekar mana pun. Mesti ramai yang suka makan nasi ayam kan. Tak kiralah hari-hari biasa atau hari istimewa, nasi ayam ni memang sesuai dihidangkan pada bila-bila masa.

So that’s going to wrap this up with this special food resepi nasi ayam butter special + ayam goreng madu recipe. Walaupun beberapa santapan yang disebutkan di atas adalah makanan yang menenangkan jiwa, ingatlah bahawa kamu harus makan secara sederhana. Makanan di atas mungkin mengandungi terlalu banyak gula dan terlalu banyak kolesterol. Sentiasa ingat untuk menjaga kesihatan diri dan mengelakkan makanan yang boleh menimbulkan masalah kepada kesihatan anda. Jangan lupa untuk membuat pemeriksaan berkala dengan doktor anda.