Ayam Masak Mentega
Ayam Masak Mentega

Makanan sebenar, baik dan lazat selalu disukai oleh banyak orang. Sekiranya anda bertanya apa makanan kegemaran anda, pasti anda akan menjawab makanan yang anda mahukan. Tetapi apa yang membuatkan anda mahukan makanan dan meminta lebih banyak? Adakah ia benar-benar sedap? Ya tentu aja, rasanya enak asalkan dilakukan dengan padat kasih sayang. Ibu juga menunjukkan mereguk cinta mereka melalui hidangan yang mereka masak dan kek yang mereka bakar.

Lihat juga resep Ayam Goreng Mentega enak lainnya. Resep ayam goreng mentega dalam satu penggorengan gak pake drama dan secepat masak mie instant. KOMPAS.com - Masak ayam filet di rumah bisa dipadukan dengan saus mentega yang gurih, asin, dan sedikit manis. Resep ayam panir saus mentega cocok untuk sajian makan siang atau makan malam keluarga.

Ayam Masak Mentega Makanan selesa di rumah mungkin termasuk sup ayam sayur, kentang tumbuk dengan daging asap & bawang, ayam goreng renyah dengan kuah, dan gelatin. Terdapat banyak makanan selesa di luar sana dan makanan dengan disebutkan sebelumnya adalah beberapa hidangan dengan sering dimasak di rumah. Sup mandung sayur paling sesuai ketika bersalji. Daripada baunya yang indah hingga rasanya dengan luar biasa, sup ayam sayur ialah salah satu makanan keselesaan yang bagus terutama pada hari-hari sejuk.

To begin with this particular recipe, we have to prepare a few components. You can cook ayam masak mentega using 10 ingredients and 4 steps. Here is how you cook that.

Bahan Bahan yang Diperlukan Ayam Masak Mentega:
  1. Ambil 1/2 ekor ayam
  2. Sediakan 10 ulas bawang putih diblend
  3. Get 5 helai daun limau
  4. Get 1 biji bawang besar
  5. Get 1 biji bawang holland
  6. Ambil 5 s/b mentega
  7. Ambil 6 s/b kicap manis (kalo kurang blh tambahkan)
  8. Sediakan 2 s/b kicap masin
  9. Ambil 1 s/k lada putih
  10. Get Garam dan gula secukup rasa

Sejumlah juru masak membagikan resep ayam goreng mentega. Artikel ini membahas resep, bahan, dan cara memasak ayam goreng mentega yang empuk dan cocok buat menu makan siang. Awalnya mau bikin ayam mentega yang minim air. Jadi airnya hanya berasal dari ayam.

Cara-cara untuk memasak Ayam Masak Mentega:
  1. Ayam digaulkan bersama bawang putih yg telah diblend dan sedikit garam. Kemudian ayam hendaklah dikukus terlebih dahulu
  2. Goreng ayam yang telah dikukus tadi sehingga warna cokelat keemasan.
  3. Tumis bawang merah sehingga layu dahulu kemudian masukkan bawang holland bersama daun limau dan tumis sehingga layu. Kemudian masukkan mentega masak sehingga mentega cair.
  4. Masukkan kicap manis, kicap masin, lada putih gaulkan sebentar sebelum ayam dimasukkan. Masukkan ayam, garam dan gula sedikit mengikut kesesuaian rasa anda.. Gaulkan kesemuanya sehingga sebati dan boleh la dihidangkan..

Awalnya mau bikin ayam mentega yang minim air. Jadi airnya hanya berasal dari ayam. Tapi karena ingat si kecil suka nyeruput kuah ayam kecap, akhirnya tambahin dikit air deh. Siapa yang tiap masak suka ngotak-ngatik resep, menambah atau mengurangi bumbu? Kayak ayam kecap, hari ini mau berbagi re.

So that’s going to wrap this up for this special food ayam masak mentega recipe. Walaupun beberapa makanan yang disebutkan di atas adalah makanan yang menenangkan jiwa, ingatlah bahawa kamu harus makan secara sederhana. Makanan di atas mungkin mengandungi terlalu banyak gula dan terlalu banyak kolesterol. Sentiasa ingat untuk menjaga kesihatan diri dan mengelakkan makanan yang boleh menimbulkan masalah kepada kesihatan anda. Jangan lupa untuk membuat pemeriksaan berkala dengan doktor anda.