Sup Ikan Merah Ala Thai
Sup Ikan Merah Ala Thai

Santapan sebenar, baik dan lazat selalu disukai oleh banyak orang. Sekiranya anda bertanya apa makanan kegemaran anda, pasti anda akan menjawab makanan yang anda mahukan. Tetapi apa yang membuatkan anda mahukan makanan dan meminta lebih banyak? Adakah ia benar-benar sedap? Ya tentu aja, rasanya enak asalkan dilakukan dengan penuh kasih sayang. Ibu juga menunjukkan rasa cinta mereka melalui hidangan yang mereka masak dan kek yang mereka bakar.

Sila lah mencuba. 😊👍 Resipi sedap dan mudah untuk Sup Ikan Merah Ala Thai. #goldenapron #minggukesembilanbelas #saturesipisatupohon Gara-gara menonton video masakan Thailand, kecur air liur teringat akan sup ikan yang dimasak oleh orang Thailand. Pagi tu saya dan suami pergi sarapan di Damansara. Sepatutnya guna kepala ikan merah baru sedap, tapi kat frezer che mat cuma ada ikan selar papan, dari takde, kita guna sajalah. Kalau anda pernah berkunjung ke Kelantan, ada satu sup ikan yang sangat popular.

Sup Ikan Merah Ala Thai Makanan selesa di rumah mungkin termasuk sup ayam daun, kentang tumbuk dengan daging asap serta bawang, ayam goreng renyah dengan kuah, dan gelatin. Terdapat banyak makanan leluasa di luar sana dan makanan dengan disebutkan sebelumnya adalah beberapa hidangan dengan sering dimasak di rumah. Sup ayam sayur paling sesuai ketika bersalji. Daripada baunya yang indah hingga rasanya yang luar biasa, sup ayam sayur adalah salah satu makanan keselesaan yang menawan terutama pada hari-hari sejuk.

To begin with this recipe, we must prepare a few ingredients. You can cook sup ikan merah ala thai using 14 ingredients and 3 steps. Here is how you can achieve it.

Bahan Bahan yang Diperlukan Sup Ikan Merah Ala Thai:
  1. Ambil 1 ekor ikan merah (lebih kurang 500 gram)
  2. Prepare 6 ulas bawang putih (dipotong dadu)
  3. Ambil 3 batang serai (dihiris)
  4. Sediakan 4 hirisan lengkuas
  5. Ambil Halia sebesar Ibu jari (dihiris)
  6. Get 6-7 biji cili padi (diketuk hancur)
  7. Prepare 1/2 cawan sos ikan
  8. Sediakan 1 sudu kecil lada putih
  9. Sediakan 1 biji limau nipis (diambil jusnya)
  10. Sediakan 6 helai daun limau purut
  11. Ambil 1 cawan daun ketumbar (dihiris)
  12. Prepare 1/2 cawan daun bawang
  13. Sediakan 2 biji tomato
  14. Get 500 ml air panas

Saya melihat beliau menyediakan sup ini sambil bersembang sembang di dapur. Nampak mudah dan ringkas tetapi hasilnya sangat sedap. Jadi kalau tak ada idea, dan jemu untuk memasak lemak sahaja, bolehlah mencuba resepi sup ikan merah ini pula. So dah Nampak ikan Siakap yang fresh teringat nak cuba resepi tu jadi el pun beli lah bahan-bahan untuk memasak sup ikan siakap ala thai.

Cara-cara untuk memasak Sup Ikan Merah Ala Thai:
  1. Sediakan bahan-bahan.Panaskan minyak, tumiskan bawang putih, halia, lengkuas, cili padi dan serai sehingga naik bau. Kemudian tuangkan air panas.
  2. Masukkan daun limau purut, kemudian tuangkan sos ikan dan masukkan daun ketumbar. Gaul sebati dan perasakan secukupnya. Tidak perlu letak garam kerana sos ikan sudah sedia masin.
  3. Bila kuah sudah mendidih, masukkan ikan dan tomato. Biarkan seketika supaya ikan masak. Kemudian masukkan daun bawang dan akhir sekali perahkan jus limau nipis. Gaul rata. Siap!!

Jadi kalau tak ada idea, dan jemu untuk memasak lemak sahaja, bolehlah mencuba resepi sup ikan merah ini pula. So dah Nampak ikan Siakap yang fresh teringat nak cuba resepi tu jadi el pun beli lah bahan-bahan untuk memasak sup ikan siakap ala thai. Sedapnya Ikan Siakap Stim ala Thai ni. Bagi yang kurang berselera makan atau tak tahu nak masak apa, menu yang dikongsi oleh saudari Zurina Zulkefli ni antara yang mudah, sedap dan membuka selera. Rasa masam, pedas, masin ditambah dengan aroma serai, halia, bawang putih dan cili menjadikan hidangan ini sangat enak sekali.

So that is going to wrap this up with this exceptional food sup ikan merah ala thai recipe. Walaupun beberapa santapan yang disebutkan di atas adalah makanan yang menenangkan jiwa, ingatlah bahawa kamu harus makan secara sederhana. Makanan di atas mungkin mengandungi terlalu banyak gula dan terlalu banyak kolesterol. Sentiasa ingat untuk menjaga kesihatan diri dan mengelakkan makanan yang boleh menimbulkan masalah kepada kesihatan anda. Jangan lupa untuk menghasilkan pemeriksaan berkala dengan doktor anda.