Ikan Siakap Stim Limau Mudah #phopbylinimohd #batch18
Ikan Siakap Stim Limau Mudah #phopbylinimohd #batch18

Makanan sebenar, baik dan lazat selalu disukai oleh banyak orang. Sekiranya anda bertanya apa makanan kegemaran anda, pasti anda akan menjawab makanan yang anda mahukan. Tetapi apa yang membuatkan anda mahukan makanan dan meminta lebih banyak? Adakah ia benar-benar sedap? Ya tentu aja, rasanya enak asalkan dilakukan dengan maksimum kasih sayang. Ibu juga menunjukkan mengecap cinta mereka melalui hidangan yang tersebut masak dan kek yang mereka bakar.

Ikan Siakap Stim Limau Mudah #phopbylinimohd #batch18 Adakah istilah seperti makanan selesa? Santapan keselesaan gaya rumah hanyalah makanan dengan disediakan di rumah yang memberi mengecap kesejahteraan. Makanan ini pada dasarnya mengandungi gula atau karbohidrat tinggi. Ia memiliki daya tarikan yang tidak dapat kamu tolak. Ia mempunyai ciri-ciri untuk menghilangkan kesan psikologi negatif dan meningkatkan emosi atau perasaan positif.

Check Out our Selection & Order Now. Free UK Delivery on Eligible Orders! Para peminat restoran makanan Thai mesti dah biasa pesan Siakap Stim Limau ni kan, rasa ikan siakap yang dikukus segar dan lembut, wangi & diresapi oleh kuah. Resepi Ikan Siakap Stim Limau Simple dan Mudah.

To get started with this recipe, we must first prepare a few components. You can have ikan siakap stim limau mudah #phopbylinimohd #batch18 using 21 ingredients and 6 steps. Here is how you can achieve that.

Bahan Bahan yang Diperlukan Ikan Siakap Stim Limau Mudah #phopbylinimohd #batch18:
  1. Prepare Bahan-bahan:
  2. Get 1 ekor ikan siakap (siap dibersihkan - buang insang & isi perut serta dibuang sisik)
  3. Ambil 1-2 sudu asam jawa atau 4-5 biji limau kasturi/nipis (untuk mencuci ikan)
  4. Prepare Bahan A
  5. Get 3 ulas bawang putih - ditumbuk
  6. Get 1/2 sudu kecil garam
  7. Prepare Bahan B
  8. Prepare 1/2 labu bawang besar
  9. Prepare 1/2 inci halia
  10. Prepare 1 raut akar daun ketumbar
  11. Ambil 2 biji limau kasturi
  12. Sediakan 1 cawan air tapis
  13. Sediakan 3-4 sudu sos tiram (resepi asal - sos ikan)
  14. Ambil 1 sudu kecil garam (saya guna garam pink himalaya)
  15. Prepare Bahan C (Untuk ditabur)
  16. Prepare 2 batang daun ketumbar
  17. Get 2 batang cili merah (jika ingin pedas)
  18. Prepare Peralatan Memasak
  19. Prepare Periuk kukus untuk mengukus ikan
  20. Get Kuali/periuk kecil untuk memasak kuah
  21. Prepare Aluminium foil atau daun pisang & lidi untuk membalut ikan

Ia adalah salah satu hidangan yang sangat terkenal di negara jiran kita, Thailand. Selain rasa dan baunya yang menyelerakan, ia juga sihat sebab tak menggunakan setitik minyak pun tau! Resepi Ikan Siakap Stim Limau Paling Mudah disediakan Pertama kali umi rasa ikan siakap stim limau resepi dari adik umi sendiri.

Cara-cara untuk memasak Ikan Siakap Stim Limau Mudah #phopbylinimohd #batch18:
  1. Lumurkan sedikit asam jawa pada ikan siakap yang telah dibersihkan. Biarkan lebih kurang 5-10 minit, dan kemudian cuci bersih. Langkah ini untuk menghilangkan bau hanyir pada ikan. Boleh juga digunakan perahan limau nipis atau limau kasturi.
  2. Lumurkan ikan siakap dengan Bahan A. Peramkan sebentar lebih kurang 10 minit.
  3. Balut ikan dengan daun pisang. Kukuskan ikan dalam pengukus selama 15 minit atau sehingga ikan masak. Ikan sudah cukup masak jika isi ikan menjadi lembut dan tidak lagi kemerahan dan sedikit liat/kental. Tips: jika tiada pengukus, gunakan periuk/kuali dan tenggekkan tungku besi kecil di dalamnya (seperti dalam gambar)
  4. Sementara menunggu ikan dikukus, bolehlah siapkan bahan-bahan membuat kuah (rujuk Bahan B). Hiriskan bawang besar. Racikkan halia. Ketukkan sedikit akar daun ketumbar. Perahkan jus limau kasturi ke dalam secawan air. Jika mahu kuah lebih, boleh tambah sedikit lagi air.
  5. Masukkan kesemua Bahan B ke dalam periuk kecil dan didihkan di atas api. Perasakan dengan sedikit garam (letak secubit dua dahulu dan serasikan dengan rasa lidah. Tambah mengikut citarasa masing-masing).
  6. Apabila ikan sudah cukup masak, hidangkan ikan di dalam mangkuk/bekas besar dan curahkan kuah ke atasnya. Taburkan Bahan C yang diracik ke atas ikan siakap kukus. Sedap dimakan bersama nasi panas.

Resepi Ikan Siakap Stim Limau Paling Mudah disediakan Pertama kali umi rasa ikan siakap stim limau resepi dari adik umi sendiri. Bila dah rasa tu, husband dok sibuk suruh buat jugak. Maklumlah masa puasa hari tu macam tak puas makan. Bila keluarga ramai kenalah ambil sikit-sikit kan.haha.

So that’s going to wrap it up for this special food ikan siakap stim limau mudah #phopbylinimohd #batch18 recipe. Walaupun beberapa makanan yang disebutkan di atas adalah santapan yang menenangkan jiwa, ingatlah bahawa kamu harus makan secara sederhana. Makanan dalam atas mungkin mengandungi terlalu banyak gula dan terlalu banyak kolesterol. Sentiasa ingat untuk menjaga kesihatan diri dan mengelakkan makanan yang boleh menimbulkan masalah kepada kesihatan anda. Jangan lupa untuk menghasilkan pemeriksaan berkala dengan doktor anda.